Meer belangstelling voor productabonnementen in voeding en dranken

Meer belangstelling voor productabonnementen in voeding en dranken

Vorig artikel Volgend artikel

Mede door de pandemie heeft gemak thuis en in de keuken een vlucht gekregen. Er zijn inmiddels overal ‘boxen’ voor die inspelen op gemak creëren voor consumenten. Uit een nieuw onderzoek van Multiscope blijkt dat dit zich ook doorvertaald in de markt voor productabonnementen voor dranken en voeding. Naar verwachting stijgt die markt komend jaar van 1,4 miljard euro door naar 2,4 miljard euro.

Het onderzoek is onder bijna 3.500 Nederlands gehouden om te zien waar de behoefte ligt op het gebied van abonnementen voor fysieke producten. Het eerste dat opvalt is dat de meeste mensen geïnteresseerd zijn in dranken zoals bier, wijn, gedistilleerd, melk of frisdrank, maar ook voor maaltijdboxen en de periodieke leveringen van koffie.

Specifieke abonnementen

Een goed beeld krijgen van hoe het precies zit met de abonnementen van veel aanbieders is vrij lastig, toch weet dit onderzoek een algemeen beeld te schepen. De verwachting is dat komend jaar 1,9 miljoen productabonnementen erbij komen. Dat komt omdat van de 2,4 miljoen abo’s die afgesloten worden er ook bijna een half miljoen weer worden opgezocht. Door deze groei stijgt de markt met een waarde van 1 miljard euro.

Nieuwe abonnees

Op het gebied van drank en voeding gaat de voorkeur van de ondervraagden uit naar abonnementen op het gebied van bier, wijn gedistilleerd, melk of frisdrank (7%) en bij koffie en maaltijdboxen is dit 6%. Nog niet al te spannend zou je misschien denken, maar uit het onderzoek blijkt dat er nog veel te winnen is voor lokale aanbieders.

Van de ondervraagden zou namelijk 34% kiezen voor producten van lokale aanbieders zoals bakkers, groenteboeren, slagers, visboeren en bloemisten. Misschien dat deze consumenten eens kennis moeten maken met een platform als de Lokalist. Verder kiest 3% voor producten van een boer in de omgeving.

(Afbeeldingen bij dit artikel ©Marley Spoon)

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies