Houdbaarheid-iconen op verpakking kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheid-iconen op verpakking kunnen voedselverspilling verminderen

Vorig artikel Volgend artikel

In de strijd om voedselverspilling terug te drinken kan het helpen als er houdbaarheid-iconen op verpakkingen worden gezet. Duidelijke houdbaarheid-informatie op verpakkingen moet volgens onderzoek van Wageningen University & Research in samenwerking met het Voedingscentrum, stichting Samen tegen Voedselverspilling en Too Good To Go een uitkomst bieden tegen voedselverspilling.

Hiervoor is er in het onderzoek een online steekproef gehouden onder 1.500 respondenten. Daarin kregen ze in het eerste deel van de studie een keuze-experiment waarbij elke deelnemer productfoto’s te zien kreeg met of zonder icoon. Iedere deelnemer kreeg één van vier iconen te zien inclusief tekst en in een vijfde situatie werd er gekeken naar alleen het effect van tekst.

Met en zonder

De meeste consumenten maakte met en zonder icoon dezelfde keuzes om een product op of over de datum te gebruiken, te kijken-ruiken-proeven of gewoon weg te gooien. Een klein gedeelte van de respondenten liet zijn gedrag er wel positief door beïnvloeden. Daarbij maakt het eigenlijk niet uit welke van de vijf situaties van kracht was.

Icoon

Deelnemers aan het onderzoek waren door de toevoeging van een icoon minder geneigd om THT-producten over de datum weg te gooien. Bij TGT-producten was het zelfs zo dat de toevoeging ervoor zorgden dat mensen op de dag van de uiterste houdbaarheid geneigd waren om het product te eten. Dit terwijl ze voorzichtiger werden als de datum was verstreken.

Tweede deel

Het tweede deel van het onderzoek bestond uit het ook beoordelen van de vier iconen voor THT en de vier iconen voor TGT aan de hand van stellingen, een groepeer- en rangordetaak en daarbij werd gekozen welke tekstoptie het meest behulpzaam zou zijn. Bij THT scoorden de houdbaarheids-iconen waarop drie zintuigen te zien waren en de tekst ‘Vaak nog goed na de datum. Kijk, ruik en proef’ goed. Bij TGT werden iconen die een associatie met ‘stop’ opriepen het best beoordeeld.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies