Groot nieuws in de wereld van gedistilleerde dranken, want drankgigant Diageo heeft het Filipijnse rummerk Don Papa overgenomen voor een minimaal bedrag van 260 miljoen euro. Daarmee breidt het grote drankconcern het eigen rumportfolio uit met een grote speler. Dit alles om in te spelen op de groeiende vraag naar rum.
De afgelopen vijf jaar steeg de markt voor premium rum in Europa jaarlijks met 18% en in de VS met 27%. In Europa was er één rummerk dat bovenverwachting presteerde: Don Papa met een jaarlijkse groei van 29%. Met Captain Morgan, Ron Zacapa en Ron Santiago de Cuba verwacht Diageo nu een flink deel van de rummarkt in handen te hebben.
Premium dranken
De president van Diageo in Europa, John Kennedy, over deze overname: “We zijn verheugd over de mogelijkheid om Don Papa in het Diageo-portfolio op te nemen als aanvulling op onze bestaande rums. Het stelt ons in staat om een belangrijk onderdeel te worden van de snelgroeiende premium rummarkt.”
Historie Don Papa
Ondernemers Stephan Carroll en Andrew John Garcia lanceerde in 2012 Don Papa. De rum wordt op het eiland Negros Occidental, lokaal bekend als Sugarlandia, gedistilleerd en gerijpt op Amerikaanse eikenhouten vaten. Dat geeft de originele rum zijn kenmerkende smaken van vanille honing en fruit.
Volgende hoofdstuk
Carroll geeft aan dat dit voor Don Papa ook een spannend nieuw hoofdstuk betekend: “Diageo heeft een sterke staat van dienst in het cultiveren van door oprichters geleide merken. Ze geloven in ons unieke verhaal en hebben ons merkidee oprecht omarmd. Wij geloven dat deze overname een geweldige kans is om Don Papa te brengen naar het volgende spannende hoofdstuk van zijn ontwikkeling.”
Inmiddels is Don Pap in dertig landen verkrijgbaar waarbij Frankrijk, Duitsland en Italië de grootste markten zijn voor het merk.

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl