Het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score wordt in Nederland en in veel Europese landen ingevoerd. Daarmee wordt het voor consumenten een stuk makkelijker om te zien of een product in de supermarkt gezond of ongezond is. Supermarktketen Albert Heijn neemt deze week een stap bij het invoeren door bij 6.000 huismerkproducten op het elektronische prijskaartjes in de winkels het voedselkeuzelogo te tonen.
Daarmee zet de supermarktketen de volgende stap om consumenten te helpen in één oogopslag te laten zien welke producten binnen ene productgroep een gezondere samenstelling hebben. Naast dat het logo op de prijskaartjes staat, vinden klanten het voedselkeuzelogo bij deze producten in de bonusfolder, op de website en de app van Albert Heijn. Daarnaast verschijnt de Nutri-Score de komende maanden op steeds meer verpakkingen van eigenmerkproducten.
Speciaal algoritme
De producten krijgen een score die gaat van een groene A tot een rode E. De score wordt toegekend op basis van een speciaal algoritme. Zo zijn er pluspunten te verdienen voor eiwitten, vezels, groente, peulvruchten en noten. Minpunten komen er voor een hoog gehalte aan kilocalorieën, suikers, verzadigd vet en zout. Daarnaast vergelijkt het logo producten uit een bepaalde categorie met elkaar, dus yoghurt met yoghurt en niet met een andere vorm van zuivel.
Productgroep
Door op deze manier producten met elkaar te vergelijken kan de consument zien dat als er in een productcategorie een product een C scoort, dat dit dan een gezondere keuze is dan een product uit dezelfde categorie met een E-score. Hoewel de invoering van het voedselkeuzelogo vorig jaar met een jaar is uitgesteld, is wel de verwachting dat het de eerste helft van 2022 officieel landelijk overal gebruikt gaat worden.
De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.