De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Wetenschappers van de Universiteit Gent hebben onderzoek gedaan naar hoe de Nutri-Score werkt als hulpmiddel om consumenten te helpen om gezondere aankopen te doen. Hieruit blijkt dat het voedselkeuzelogo consumenten beter informeert én helpt bij het maken van een beslissing om een gezonder product te kopen.
Het onderzoek is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift Appetite en richt zich op de impact van de aanwezigheid van het logo en vijf categorieën op gezondheidspercepties en koopintenties van consumenten. Voor het onderzoek hebben consumenten vanuit de hele Europese Unie deelgenomen aan twee online experimenten waarin ze producten uit verschillende categorieën te zien kregen, met of zonder Nutri-Score, die ze moesten beoordelen op de ervaren gezondheid en koopintenties.
Inschatten gezondheid
Bij het eerste experiment kregen de respondenten verschillende producten te zien die ze indeelden op het idee over de gezondheid ervan en of ze het product wel of niet zouden kopen. Sommige van de producten waren voorzien van een Nutri-Score en anderen niet. De deelnemers kwamen tot de conclusie dat het inschatten van de gezondheid van een product beter ging bij producten waar de Nutri-Score zichtbaar was.
Gezonde score
De tweede studie focuste zich op het koopgedrag van de deelnemers en de waarde op het logo. Hieruit bleek dat consumenten eerder kiezen voor producten met een gezondere A- of B-score dan producten met een D- of E-score. Daarnaast kiezen ze eerder voor een gezond product mét logo dan een zonder. Voor ongezonde producten gaat deze vlieger niet op. Of er nou een wel of geen label opstaat, de koopintentie veranderd er niet door.
Beter oordelen
De conclusie van de onderzoekers is dan ook dat de aanwezigheid van de Nutri-Score consumenten helpt de gezondheid van producten beter te beoordelen. Dat biedt dus mogelijkheden om de verkoop van deze producten te stimuleren zonder dat dit de verkoop van ongezonde producten beïnvloed. Gezondheid wordt dan een extra verkoopargument voor de fabrikanten en supermarkten.
De volledige publicatie: The impact of the Nutri-Score nutrition label on perceived healthiness and purchase intentions.
(Afbeeldingen: © Albert Heijn)