Lifestyle04.06.2018

Ruim 60% van de Nederlanders doet aankopen op advies van influencers


Ruim 60% van de Nederlanders (in de categorie 18 tot 40 jaar, die minimaal één keer per maand influencer content bekijkt) doet aankopen naar aanleiding van influencer advies, blijkt uit onderzoek van strategisch influencer marketingbureau XMPLE. Een flinke conversie, maar wat zijn de belangrijkste factoren die hieraan bijdragen? Het bedrijf ontdekte dat relevantie, geloofwaardigheid en betrokkenheid dé gamechangers zijn als het aankomt op salesconversie.

Ruim 80% van de Nederlanders bezoekt influencer kanalen. Over het algemeen worden influencers positief beoordeeld. We zien ze als passievol (58,7%), oprecht (47,6%) en betrouwbaar (44,8%). Dit klinkt optimistisch, maar hoe zit het met de koopintentie via influencers?

Relevantie en betrokkenheid onmisbaar voor salesconversie

Van de Nederlanders doet 62,9% weleens aankopen naar aanleiding van advies van een influencer. Content die aansluit op de behoefte van de consument (64,5%), de geloofwaardigheid van de influencer (61,1%) en wanneer het voelt alsof de influencer een bekende is (48,8%) blijken het meest samen te hangen met aankoopgedrag.

Word-of-Mouth als ultieme aftermath

Naast dat ruim 3 op de 5 Nederlanders de portemonnee trekt, naar aanleiding van influencer content, blijkt uit het onderzoek dat bijna 70% van de Nederlanders over de influencer content praat met vrienden en vriendinnen. Deze afterglow aan Word-of-Mouth doet vermoeden dat het uiteindelijke salespercentage mogelijk nóg hoger ligt.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over onderzoek

Onderzoek naar ons eetgedrag: nieuwe week begint gezond en eindigt met pizza of frituur

Als het gaat om ons avondeten, is Nederland graag goed voorbereid. Het merendeel van de Nederlanders (44%) koopt boodschappen meerdere dagen vooruit en bepaalt zelfs van tevoren wat elke dag gegeten wordt. Dit blijkt uit...

Gezond14.11.2023

Onderzoek naar ons eetgedrag: nieuwe week begint gezond en eindigt met pizza of frituur

Bij welke supermarkt doe je het goedkoopst boodschappen?

TV-programma Kassa doet ieder jaar onderzoek naar de prijs van een aantal producten in de supermarkt. Onder de noemer 'Kassa's Boodschappenmandje' schaft het programma 27 gangbare dagelijkse producten aan. De verrassende...

Nieuws14.04.2019

Bij welke supermarkt doe je het goedkoopst boodschappen?

En waar betaal je het meest?
Foodproducten in 3D visualisaties

Het begrip 3D printen is al een tijdje booming. Zo is het een tijd geleden bijvoorbeeld mogelijk geworden om food te printen met een 3D printer. Digital chef is een nieuw concept die uit een samenwerking tussen DiDutch,...

Nieuws15.02.2019

Foodproducten in 3D visualisaties

Digital Chef modelleert producten
Wat vinden niet-Nederlanders gekke Nederlandse eetgewoontes?

Zelf staan we er niet bij stil wat en hoe we ons eten in de mond stoppen. Als het maar lekker is, dan zijn we tevreden Hollanders. Maar, een Amerikaan, Afrikaan, Chinees of Australiër zal ons raar aankijken bij sommige...

Recepten10.08.2018

Wat vinden niet-Nederlanders gekke Nederlandse eetgewoontes?

Strava onderzoekt: dit eten sporters het meest!

Kilometers aan een stuk hardlopen door weer en wind. Tegen viaducten knallen met een wielrenfiets. Zwemmen tot de verzuring optreedt. Skiënd de Oostenrijkse bergen verkennen. Al deze sporten hebben één ding gemeen: th...

Nieuws12.07.2018

Strava onderzoekt: dit eten sporters het meest!

Dit is de beste chips van Nederland

Chips, chips en nog meer chips. Het schap bij de supermarkt puilt uit van de smaken chips, paprika, bolognese, naturel, Patatje Joppie. Zelfs Maar welke kies je? De Volkskrant heeft heel veel soorten chips getest uit v...

Nieuws11.07.2018

Dit is de beste chips van Nederland

Dit gaat je verrassen!
Pepsi daagt Coca Cola uit

De Pepsi Taste Challenge uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, is terug van weggeweest. De challenge was een marketingactie ter promotie van Pepsi cola. Het bestond uit een blinde smaaktest. Op veel locaties werd een...

Nieuws28.06.2018

Pepsi daagt Coca Cola uit

Digitaal voedsel: koekje erbij?

Met 3D-printen kan een digitaal bestand omgezet worden naar een tastbaar object. Dit object wordt laag voor laag geprint. Uit een 3D-printer komen de meest onverwachte dingen gerold, zoals protheses, sieraden, muziekinst...

Nieuws26.06.2018

Digitaal voedsel: koekje erbij?