Ruim 60% van de Nederlanders doet aankopen op advies van influencers

Ruim 60% van de Nederlanders doet aankopen op advies van influencers

Vorig artikel Volgend artikel

Ruim 60% van de Nederlanders (in de categorie 18 tot 40 jaar, die minimaal één keer per maand influencer content bekijkt) doet aankopen naar aanleiding van influencer advies, blijkt uit onderzoek van strategisch influencer marketingbureau XMPLE. Een flinke conversie, maar wat zijn de belangrijkste factoren die hieraan bijdragen? Het bedrijf ontdekte dat relevantie, geloofwaardigheid en betrokkenheid dé gamechangers zijn als het aankomt op salesconversie.

Ruim 80% van de Nederlanders bezoekt influencer kanalen. Over het algemeen worden influencers positief beoordeeld. We zien ze als passievol (58,7%), oprecht (47,6%) en betrouwbaar (44,8%). Dit klinkt optimistisch, maar hoe zit het met de koopintentie via influencers?

Relevantie en betrokkenheid onmisbaar voor salesconversie

Van de Nederlanders doet 62,9% weleens aankopen naar aanleiding van advies van een influencer. Content die aansluit op de behoefte van de consument (64,5%), de geloofwaardigheid van de influencer (61,1%) en wanneer het voelt alsof de influencer een bekende is (48,8%) blijken het meest samen te hangen met aankoopgedrag.

Word-of-Mouth als ultieme aftermath

Naast dat ruim 3 op de 5 Nederlanders de portemonnee trekt, naar aanleiding van influencer content, blijkt uit het onderzoek dat bijna 70% van de Nederlanders over de influencer content praat met vrienden en vriendinnen. Deze afterglow aan Word-of-Mouth doet vermoeden dat het uiteindelijke salespercentage mogelijk nóg hoger ligt.

Influencers worden gezien als vrienden die precíes weten wat we nodig hebben. Aansprekend, overtuigend en onafhankelijk, net als hun tips en adviezen. Dat is niet vreemd, want influencers werken jarenlang hard om een bijzondere vertrouwensband met hun volgers op te bouwen. In die vertrouwensband ligt het succes van adverteren via influencers: de consument vertrouwt erop dat zij enkel producten aanprijzen waar ze volledig achter staan.
- Lukas Foks (Head of XMPLE)
Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies