Starbucks opent eerste vestiging in Italië

Starbucks opent eerste vestiging in Italië

Vorig artikel Volgend artikel

De Amerikaanse koffieketen Starbucks opende vandaag een eerste vestiging in Italië. Daarmee gaat een droom van oprichter Howard Schulz eindelijk in vervulling.

Starbucks opent gemiddeld om de vier uur ergens een vestiging ter wereld. Het bedrijf heeft inmiddels dan ook meer dan 28.000 vestigingen in 78 landen. Openingen zijn dan ook dagelijkse kost.

Maar deze keer is het wel een absolute primeur, en de levensdroom van oprichter Howard Schultz. Hij heeft altijd volgehouden dat zijn bezoek aan Italië begin jaren tachtig cruciaal is geweest voor de uitbouw van het Amerikaanse concern.

In Milaan werd er geen gewone vestiging, maar een “reserve roastery” geopend. Die is 2.300 vierkante meter groot en komt in het voormalige postkantoor dat grenst aan de il Duomo.

10_top_ten
Een prachtig pand!

Reserve Roastery

Deze vestiging wordt na Seattle en Shanghai de derde reserve roastery en wil een plek worden waar Italianen de kunst rond het koffie zetten kunnen ontdekken. Vanaf eind 2018 wil Starbucks gewone vestigingen in Milaan gaan openen. Dat gebeurt in samenwerking met een lokale partner, het bedrijf Percassi.

De Amerikanen staan wel voor een grote uitdaging in een land waar koffie-afficionado's gewend zijn voor een euro een uitstekende kop espresso voorgeschoteld te krijgen. Bijkomend feitje, Italië telt al zo'n 57.000 koffiebars.

Daarom zal Starbucks in Milaan Frappucino’s, noch andere fantasierijke koffiedranken serveren, maar een beperkt assortiment aanbieden. In een interview laat CEO Kevin Johnson weten dat het aanbod het respect voor de Italiaanse koffietraditie moet weerspiegelen. Wel worden er naast pizza’s en gebak, ook alcoholische dranken geserveerd.

Toerisme

De prijs zal voor veel Italianen wel even slikken zijn. Met 1,8 euro voor een espresso en 5 euro voor een cappuccino moeten ze straks flink meer betalen dan de prijs die in de koffiezaak op de hoek wordt afgerekend. Een belangrijke doelgroep worden dan ook de toeristen, want Milaan kende de voorbije 5 jaar een significant grotere toeristische groei dan de Italiaanse hoofdstad Rome.

Ook Apple plant de opening van een flagshipstore in Milaan, terwijl de Australische ontwikkelaar Westfield in de stad het grootste winkelcentrum ter wereld wil gaan bouwen. Milaan is booming!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies