Hittegolf: Eet dit vooral de komende dagen

Hittegolf: Eet dit vooral de komende dagen

Vorig artikel Volgend artikel

Het kwik gaat waarschijnlijk de komende dagen de 40 graden aantikken. Daarmee maken we een van de heetste hittegolven ooit in Nederland mee. Naast genoeg water drinken, moet je ook blijven eten. Maar wat is met dit weer nou goed voedsel?

Sowieso is het aan te raden om niet te veel te doen, uit de zon te blijven, nog meer water te drinken, koud (!!) te douchen én regelmatig maar vooral licht te eten. Wat je dan vooral moet eten, hebben we in een lijst gezet.

Wat te eten tijdens een hittegolf

Komkommer

Een van de makkelijkste groentes tijdens een hittegolf: komkommer. Die bestaat voor 92% uit water. Het is dus verfrissend en zorgt er daarnaast ook nog voor dat je huid gehydrateerd blijft.

Wortel

Deze verwacht je misschien niet, maar wortels bevatten bètacaroteen. Dat wordt in ons lichaam omgezet in vitamine A en werkt zodoende ook om de reactie van je huid op de brandende zon te verminderen.

Kokoswater

Mocht je water op een gegeven moment moe zijn, dan is het zeker aan te raden om kokoswater te pakken. Naast dat het je helpt te hydrateren zorgt kokoswater ook nog eens dat je lichaamstemperatuur daalt.

Allerlei soorten bessen

Aardbeien, bramen, bosbessen, frambozen en veenbessen zorgen voor verkoeling in het lichaam. Net als kiwi bevatten veel van deze bessen vitamine C. Samen met de fytonutriënten in dit fruit werken ze als een natuurlijk zonnebrandmiddel en dat helpt dan weer tegen verbanden.

Bessen
(Foto: Allerlei soorten bessen - Unsplash)

Tomaten

Rode tomaten bestaan voor 94% en groene voor 93% uit water. Daarbij zitten alle soorten vol met antioxidanten die je huid helpen beschermen tegen UV-straling. Daarnaast helpen de vitamine C en het lycopeen in tomaten de huid gehydrateerd te houden.

Meloen

Meloen is een heerlijk intense dorstlesser. Dit komt mede doordat een meloen voor 95% uit water bestaat. In het fruit zit ook lycopeen en dat beschermt je tegen blootstelling aan de zon. Probeer er alleen niet te veel van te eten op een dag; er zitten genoeg suikers in die je bloedsuikerspiegel omhoog stuwen.

Bladgroenten

Misschien wel de saaiste uit deze lijst, maar wel de beste basis voor je salades de komende dagen. Het is namelijk zo dat donkere bladgroenten voor 80 - 95 procent water uit water bestaan, waardoor ze makkelijk te verteren zijn. Ze bevatten veel vitamine A en helpen je te beschermen tegen UV-straling en geven je een koel gevoel. Ideaal dus bij een hittegolf!

Granaatappel

Deze vrucht is enorm rijk aan antioxidanten en bevat ontstekingsremmende middelen die je huid kunnen helpen om celbeschadiging door UV-stralen te weerstaan.

Allerei fruit
(Foto: Granaatappel, citrusfruit en meloen - Unsplash)

Selderij

Ik denk dat niemand openlijk op een feestje toegeeft van selderij te houden. Toch is het met dit weer ideaal om te eten. Het bestaat voor 95% uit water en bevat extreem weinig calorieën. Top voor je spijsvertering op een bloedhete dag.

Pepers

Het lijkt misschien niet logisch, maar zie het als een soort van cheatcode voor je lichaam. Chili of andere pepers zorgen er namelijk voor dat je gaat zweten; want heet (pittig!). Dat zweten zorgt weer voor verkoeling en het dwingt je ook weer opnieuw te gaan hydrateren.

Probeer het volgende voedsel te mijden:

Het is verstandig om met dit weer grote lappen vlees te vermijden, dit vooral omdat je lichaam wat meer moeite moet doen om zo’n lap te verteren. Eet gerust vlees met deze dagen, maar dan wel kleine porties. Ook is het heel verleidelijk om je lichaam te verkoelen met ijsjes. Groot nadeel hieraan is dat je lichaam qua temperatuur zo verlaagt, dat het contraproductief werkt door de hitte. Beter doe je gewoon een ijsklontje in je water.

Daarnaast is een voedselgroep die vochtafdrijvend in je lichaam werkt: diuretisch voedsel. Dat wil je niet op een warme dag. Daarom is het aan te raden om de komende dagen: asperges, venkel, artisjokken en mango’s te laten voor wat ze zijn.

Wes van Geneijgen

Is editor-in-chief a.i. van Eatly.nl. Werkt als freelance journalist en copywriter. Wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies