
Zoë is Junior Content Creator met een passie voor communicatie. Ze houdt zich bezig met content marketing en vindt het leuk om nieuwe dingen uit te proberen en zichzelf steeds verder te ontwikkelen. Naast haar studie Communicatie sport ze graag.
Het is misschien wel het bekendste snackdebat van Nederland. Is het friet of patat? Heinz heeft er dit jaar een echte verkiezing van gemaakt. Met AI-lijsttrekkers, digitale stembussen en posters door het hele land wordt het ineens serieus. Nou ja, zo serieus als een discussie over gefrituurde aardappels kan worden. Ik zal maar meteen eerlijk zijn. Ik kom uit Brabant, dus voor mij is de benaming altijd friet geweest. Friet voelt vertrouwd en heel eerlijk? Het klinkt ook knapperiger.
Tot 17 oktober kun je je stem uitbrengen in het digitale stemhokje van Heinz. Twee AI-lijsttrekkers, Frans Friet en Paula Patat, trekken alles uit de kast om jouw stem te winnen. Ze hebben eigen slogans, posters en bestickering die te zien zijn in Groningen, Eindhoven, Amsterdam en Den Haag. Zo wordt de discussie zowel in het noorden als zuiden gevoerd. Het lijkt bijna op de landelijke Tweede Kamerverkiezingen die binnenkort weer gevoerd zullen worden, maar dan over de gefrituurde aardappels waar we allemaal gek op zijn.
Vraag een Brabander of Limburger wat ze eten en je krijgt zonder twijfel “friet” als antwoord. Maar kom je boven de rivier, dan hoor je vooral ‘’patat’’. Het is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van waar je vandaan komt. En daar speelt Heinz slim op in. Ze maken van een taalverschil discussie een luchtige, humoristische strijd waaraan iedereen mee kan doen.
De campagne is ontwikkeld door The Kitchen, het creatieve bureau van Heinz. Hun kracht? Inhaken op momenten die relevant zijn voor iedereen. En laten we eerlijk zijn of je nu ‘’patatje mayo’’ zegt of ‘’frietje speciaal”, iedereen heeft er wel een mening over. Zoals Alex Wade van Heinz zelf zegt: ‘’We laten zien dat Nederlanders gek zijn op friet én op onze sauzen.’’ En daar heeft hij geen ongelijk in.
Ik stem zonder twijfel op team friet. Niet omdat patat verkeerd is, maar omdat friet voelt als thuis. Eigenlijk is de verkiezing ook niet helemaal eerlijk, omdat het zuiden, maar met drie provincies is en de rest van Nederland waarschijnlijk op patat gaat stemmen. Maar of je het nu friet of patat wilt noemen, we zijn het allemaal eens dat er een flinke klodder saus naast hoort. Wel van Heinz natuurlijk.
Heinz lanceerde op 11 augustus voor het eerst de Heinz fritessaus. Er zijn momenteel twee verschillende labels in omloop: Friet Saus en Patat saus, exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn. Voor welke ga jij? Tot 17 oktober kun je terecht in het digitale stembureau van Heinz. Daarna maakt het merk via Instagram en TikTok bekend welke term officieel de meeste fans heeft. Dus waar hoor jij bij? Team friet of team patat?
Zoë is Junior Content Creator met een passie voor communicatie. Ze houdt zich bezig met content marketing en vindt het leuk om nieuwe dingen uit te proberen en zichzelf steeds verder te ontwikkelen. Naast haar studie Communicatie sport ze graag.
Verder lezen over Fastfood
Nieuws04.09.2025
Hotspots16.04.2025
Food30.10.2024
Food07.09.2024
Food14.08.2024
Tipt13.05.2024
Hotspots23.06.2023
Food31.05.2023
Verder lezen over Friet
Nieuws26.06.2023
Nieuws13.06.2023
Nieuws27.05.2023
Nieuws01.05.2023
Food12.04.2023
Food04.04.2023
Hotspots03.04.2023
Nieuws31.01.2023