Drinks14.05.2021

In Nederland zijn inmiddels meer dan 20 (!) merken hard seltzer te koop


Een paar jaar geleden begonnen hard seltzers in de V.S. aan hun opmars. Amerikaanse jongeren stapten massaal over van bier op hard seltzers . Dat kwam door het lage alcoholpercentage en weinig calorieën in een blikje hard seltzer. White Claw werd hét populairste merk. Vorig jaar kwam Stëlz met de eerste Nederlandse hard seltzers op de markt en inmiddels zijn er hier meer dan 20 merken op de markt.

Net als bij White Claw in Amerika overspoelden in Nederland na Stëlz allerlei andere nieuwe hard seltzer merken de markt. Een kleine inventarisatie van de redactiemailbox van Eatly leverde sinds juni 2020 een totaal van 23 persberichten op van een ‘nieuwe hard seltzer [merknaam] nu verkrijgbaar’. Opvallend daaraan is dat het vorig jaar vooral kleine, startende merken waren en dit jaar vooral grote drankmerken die ook mee willen snoepen van de hard seltzer hype.

Summer of Seltzer

Waar in 2019 in Amerika de hype rondom White Claw en hard seltzers een ware ‘Summer of Seltzer’ ontketende, blijft het in Nederland nog redelijk rustig. De enige die echt grote stappen heeft gemaakt is Stëlz, onder meer door een samenwerking met ID&T en Monica Geuze. De rest van de markt moet het nog vooral hebben van ronkende pr-campagnes in plaats van veel mensen die het bepaalde merk kopen.

Grote kwaliteitsverschillen

In het begin heb ik op de thuisredactie met liefde allerlei hard seltzers uitgeprobeerd. Zeker omdat de eerste seltzers van Stëlz en ook Kever ook daadwerkelijk een toffe andere smaakbeleving hadden. Het grote nadeel van zoveel merken op de markt is dat er een groot kwaliteitsverschil is, alleen kom je daar pas achter als je ze proeft.

Daarom probeer ik op Eatly vooral hard seltzers uit te lichten die lekker smaken en een goed verhaal. Zeker nu ook grote spelers als Coco-Cola met Topo Chico en Grolsch met Viper. Daarbij moet gelijk gezegd Topo Chico smaakt best oké. Een andere mooie smaakvolle verrassing waren de hard seltzers van Hooghoudt. Daar proef je bijvoorbeeld in de achtergrond echt hints van jenever en voor de liefhebbers is dat tof.

De lijst met hard seltzers merken op de Nederlandse markt:

  • Aqva Spritz
  • Bozu
  • Bruys
  • Carlett Elix
  • Clean & Press (BrewDog)
  • Deciao Craft Hard Seltzer
  • Frank Seltzer
  • GiG Hard Seltzer
  • Hooghoudt Hard Seltzer
  • Kever Hard Seltzer
  • Oyester Hard Seltzer
  • Pure Piraña
  • Pyke
  • Riptide
  • SamSam
  • Silver Ocean Seltzer
  • Smirnoff Seltzer
  • Spijked& (Swinkels)
  • Stëlz
  • Stirr
  • Topo Chico (Coca-Cola)
  • Viper (Grolsch)
  • White Claw
  • White Stork

Komende zomer gaat uitwijzen of we ook een Nederlandse ‘Summer of Seltzer’ krijgen of dat veel van bovenstaande merken niet meer dan een millennial breezer blijken.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Hard seltzer

De makers van GiG hard seltzer komen met een nieuwe Amerikaans favoriet op de markt: hard lemonade

De trouwe lezer weet dat we al sinds 2019 de hele hype rondom hard seltzers in de V.S. en Engeland volgen. Inmiddels zijn er in Nederland heel veel merken op de markt gekomen en ook heel veel weer verdwenen. Toch zijn er...

Drinks23.06.2023

De makers van GiG hard seltzer komen met een nieuwe Amerikaans favoriet op de markt: hard lemonade

GiG Hard Seltzer komt deze Koningsdag met een Koninklijke GiG

Het wil nog altijd niet vlotten met hard seltzers in Nederland. Je ziet ze zo her en der opduiken, maar dan vooral op festivals. Het lijkt er een beetje op veel van de seltzermerken zich opnieuw aan het positioneren zijn...

Drinks27.04.2023

GiG Hard Seltzer komt deze Koningsdag met een Koninklijke GiG

White Claw duikt in de gedistilleerde dranken en ready-to-drink cocktails

Het werd gelanceerd als disrupter op de biermarkt, maar werd zo succesvol dat het een geheel eigen drankcategorie: de hard seltzer White Claw. Hoewel het enthousiasme voor de hard seltzer in Nederland nooit aan de verwac...

Drinks23.03.2023

White Claw duikt in de gedistilleerde dranken en ready-to-drink cocktails

Hard seltzer-merk Stëlz laat fans eigen smaak insturen met nieuwe campagne

Hard seltzer-merk Stëlz is opzoek naar een nieuwe smaak en heeft daarvoor de hulp van fans en consumenten ingeschakeld. Iedereen kan via Instagram een DM sturen naar Stëlz met daarin hun favoriete smaakcombinatie. De b...

Drinks03.10.2022

Hard seltzer-merk Stëlz laat fans eigen smaak insturen met nieuwe campagne

Bozu introduceert de eerste Hard Iced Tea in Nederland

Bozu was vorig jaar een van de hard seltzer-merken die bij de eerste groep seltzers op de Nederlandse markt kwam. Qua smaken heeft het merk een paar bijzondere uitstapjes gemaakt en deze zomer komen ze met een ‘andere...

Drinks11.08.2022

Bozu introduceert de eerste Hard Iced Tea in Nederland

Desperados gaat ook overstag en introduceert een eigen hard seltzer

Dat de hype in Nederland rondom hard seltzers nooit echt begonnen is, die conclusie valt inmiddels wel te trekken. Er glimt toch nog een klein beetje hoop als je kijkt naar de uitpuilende festivalzomer, waar een paar sel...

Drinks05.05.2022

Desperados gaat ook overstag en introduceert een eigen hard seltzer

Stëlz lanceert ‘Diamond Stëlz’ zoektocht: winnaar mag naar 35 festivals

Het hard seltzer-merk Stëlz was de eerste op de Nederlandse markt en doet sindsdien heel veel goed. Helemaal nadat ID&T een belang in het merk nam. Dat levert nu een vrij briljante actie op. Het merk lanceert een unieke...

Drinks23.03.2022

Stëlz lanceert ‘Diamond Stëlz’ zoektocht: winnaar mag naar 35 festivals

Hard seltzer Bozu introduceert een bijzondere gelimiteerde smaak: Pepernoot

Over hard seltzers heb ik voor mijn gevoel wel alles geschreven dat er te schrijven valt en toch had ik wel wat stiekeme verwachtingen voor dit herfst- en winterseizoen. Ik had verwacht dat een van de merken met een ‘P...

Drinks26.10.2021

Hard seltzer Bozu introduceert een bijzondere gelimiteerde smaak: Pepernoot