Hard seltzers zorgen ervoor dat Amerikanen in 2020 meer drinken

Hard seltzers zorgen ervoor dat Amerikanen in 2020 meer drinken

Vorig artikel Volgend artikel

Deze zomer werd onder aanvoering van Stëlz hard seltzers in Nederland geïntroduceerd. Hoewel het niet echt de zomer van de seltzer is geworden, ligt de fundering er inmiddels. In Amerika is het drankje sinds zijn introductie als een speer gegaan. Het is zelfs in 2020 de katalysator voor Amerikanen geweest om meer te gaan drinken.

Uit analyse van IWSR Drinks Market Analysis die deze week is gepubliceerd bijkt dat het verkoopvolume van alcoholhoudende dranken met 2% is gestegen. Uit de analyse blijkt dat hard seltzers en ready-to-drink dranken, zoals cocktails in blik, hier een voorname rol in spelen. Wereldwijd zijn de verkoopvolumes in 2020 daarvan met 43% toegenomen.

Hard seltzer

De eerste Spiked Seltzer werd door het bedrijf Bon & Viv in 2013 op de markt gebracht. Het bedrijf werd in 2016 opgekocht door drankgigant Anheuser-Busch en kreeg een naamsverandering. Daarmee was het merk White Claw geboren en nadat het in 2016 op de markt kwam, sloeg het in de zomer van 2018 pas echt aan. Onder aanvoering van sociale media werd de zomer van 2018 uitgeroepen tot White Claw Summer.

De doelgroep die het merk aansprak schudde andere grote spelers wakker, waardoor de markt in 2019 overspoeld werd met hard selters van andere merken zoals: Four Loko, Pabst Blue Ribbon en Natural Light. En inmiddels heeft zelfs Coco-Cola aangekondigd met een eigen seltzer op de markt te komen.

Ten koste van bier

De een zijn brood is de ander zijn dood. Dat gaat zeker op voor de opkomst van de hard seltzer in Amerika, daar zijn veel jongeren overgestapt van bier op hard seltzers. Dat is ook de tendens die de analisten van IWSR zien. Zij verwachten tussen 2019 en 2024 een jaarlijkse groei van het verkoopvolume van de ready-to-drink dranken van 20%.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies