Bloedvete tussen BrewDog en Aldi eindigt in een samenwerking

Bloedvete tussen BrewDog en Aldi eindigt in een samenwerking

Vorig artikel Volgend artikel

Supermarktketen Aldi bracht in het Verenigd Koninkrijk een Anti-Establishment IPA uit op het eigen merk. Wat Twitteraars spotte het speciaalbier en zagen de gelijkenis met de Punk IPA van BrewDog. Die lieten het er niet bij zitten en opperde een speciaalbier te brouwen geïnspireerd door Aldi-huisstijl.

Veel budgetvarianten van bekende producten doen er alles aan om zo dicht mogelijk bij het origineel te kruipen zonder ermee in de problemen te komen. Dat moet ook het idee zijn geweest van het productieteam bij de Britse Aldi. De inspiratie voor hun IPA is namelijk heel goed terug te leiden naar de Punk IPA van BrewDog.

Snedige reactie

BrewDog reageerde gevat op het nieuwe Aldi biertje met een mock-up van een eigen speciaalbier genaamd Yaldi, volledig geïnspireerd op en door Aldi. De beste grap bleek de stroom aan reacties van mensen die dit idee helemaal fantastisch vonden. Het Twitter-account van de supermarkt begon ook wat olie op het vuur te gooien.

Geen rechtszaak

Na wat tweets over en weer veranderde BrewDog de naam van de Yaldi naar ALD IPA. Daar werd de supermarktketen zo vrolijk van dat ze opperde om wat schapruimte vrij te houden voor het biertje. Ergens tijdens dit gesprek zouden advocaten normaal aan de haal gaan met dit alles om ervoor te zorgen dat dit soort producten nooit het levenslicht zien. Maar niets blijkt minder waar.

Samenwerking

Waar dit normaal zou leiden tot een bloedvete tussen twee grote merken, gaat het tussen Aldi en BrewDog helemaal anders. Want vanaf oktober is de session IPA van 4,7% ALD IPA van BrewDog bij Aldi te koop en staat hij naast de Anti-Establishment IPA in de schappen. Het is zelfs zo dat voor iedere sixpack die er verkocht wordt dat er twee extra bomen gepland in het BrewDog Forest.

Vraag is nu alleen: was dit een vooropgezet plan van twee slimme marketingteams?

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies