Amerikaanse jongeren stappen massaal over van bier op seltzer

Amerikaanse jongeren stappen massaal over van bier op seltzer

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds White Claw in de Verenigde Staten een hype werd, is de vraag naar zogenaamde ‘hard seltzers’ enorm gegroeid. De verkoop van deze koolzuurhoudende drank met 5% alcohol en een fruitsmaak is het afgelopen jaar verdriedubbeld. Dat valt te lezen in het FD.

White Claw heeft een marktaandeel van 53%. De omzet van het merk groeide tussen juli 2018 en juli 2019 met 283% (!!) tot 328 miljoen dollar. Trendwatcher Esther Haanschoten laat in de krant optekenen niet zo’n hype in Nederland te verwachten. “Zo snel zal het hier niet gaan. Maar een caloriearm alcohol-alternatief voor bier? Daar is ook bij Nederlanders belangstelling voor”, zegt ze.

Hogere omzet dan Budweiser

Volgens White Claw lag de omzet in juli zelfs hoger dan die van Budweiser. Analisten van UBS verwachten dat de totale verkopen van spiked seltzer gaan groeien van 550 miljoen naar 2,1 miljard dollar in 2021.

Truly dat geproduceerd wordt door bierbrouwer Boston Beer is de grootste concurrent van White Claw. Inmiddels zijn grote bierbrouwers als AB InBev en Constellation Brands hun eigen seltzers aan het ontwikkelen onder de bestaande merken Bud Light en Corona. In Nederlanders zijn er nog weinig seltzers verkrijgbaar. Bij groothandel Sligro en drankketen Gall & Gall hebben ze nog geen seltzers in het assortiment.

[Update 20-6-'20] De eerste Nederlandse hard seltzer Stëlz is op de markt gebracht.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies