Roast viert met koffiepakket juni vrouwelijke koffiebranders

Roast viert met koffiepakket juni vrouwelijke koffiebranders

Vorig artikel Volgend artikel

Op een redactie is koffie van groot belang. Vandaar dat we een ronde Nederland doen op het gebied van goede specialty coffee die door Nederlandse koffiebranderijen gebrand wordt. Er zijn inmiddels allerlei verschillende koffieboxen waarmee je dit zelf ook kan doen. Een van hen is Roast.

Het verhaal van Roast begint in 2012 met de oprichters die met regelmaat op bezoek gingen bij allerlei lokale koffiebranderijen om bijzondere verse koffies te scoren. Dat gingen ze ook voor hun vrienden doen en zo waren ze al snel vanaf een zolderkamer van een van hen koffiepakketten aan het sturen.

Drie soorten

In een koffiepakket zitten drie verschillende soorten koffie die ergens in Nederland in een koffiebranderij zijn gebrand. Op het etiket staat precies wie het heeft gebrand, wat voor soort koffie het is en waar de bonen vandaan komen. Alle koffiezakken worden in de week voor verzending ambachtelijk gebrand in de desbetreffende branderij.

Circular Coffee Fund

Vanaf 2019 werkt Roast samen met het Circular Coffee Fund omdat het bedrijf gelooft in eerlijke, directe handel en koffie vanuit één gebied. Door daarbij het belang in te zien van het versterken van de koffieketen, onder meer door onderwijs aan koffieboeren kan het bedrijf lokaal iets terugdoen en de koffieketen eerlijker maken.

Marije Vermaas over de doelen van Roast: “We willen koffieliefhebbers bewuster maken van de koffieketen en dat dit vraagt om verantwoorde koffieconsumptie. Dus eerlijke prijzen voor de boeren en oog voor de duurzaamheid van de omgeving waar de koffie wordt verbouwd. Onze koffieconsumptie moet recht doen aan mens en natuur.”

Direct Trade Koffie

De koffiepakketten van Roast bestaan uit koffie die direct bij de koffieboren wordt gekocht door de koffiebranders. Vaak zijn zij zelf op de plantages geweest en weten van de hoed en de rand.

Zo maken de abonnees kennis met single origin koffie uit allerlei landen en regio’s. En leren ze het verschil proeven tussen hoogtes, landen, variëteiten, verwerkingsmethodes en verschillende oogsttijden. Dat alles heeft enorm invloed op de smaak van de koffie die uit je machine komt.

Vrouwelijke koffiebranders

In het koffiepakket van juni dat onze kant op kwam, zaten twee koffies uit Brazilië en een uit Honduras. De Braziliaanse Mantiqueira Mountains werd door Back to Black Coffee in Amsterdam gebrand, Honduras Capucas Limitada door BLOOSS Coffee uit Twello en de Brazilaanse Brazil Inacio Soares door het Rotterdamse Manhattan Coffee Roasters. Wat de koffies gemeen hebben? In Nederland zijn ze allemaal door vrouwelijke koffiebranders gebrand.

Bij het proberen van de koffies valt gelijk op dat Roast het werk als koffiecurator heel serieus neemt. De drie koffies blinken uit in diversiteit en je leert duidelijk het verschil tussen een natural of washed koffie. De Mantiqueira Mountains koffie heeft mooie zoete citrus tonen en je herkent er chocola en iets nootachtig in. De Brazil Inacio Soares koffie is juist een vollere koffie waar je wat meer kruidige en zoetere tonen in ontdekt. Terwijl de koffie van Cooperativa Capucas Limitada proef je wat duidelijker de citrus die contrasteert met een karamelsmaak.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies