Volgens de Consumentenbond klopt de kassabon bij de supermarkt vaak niet

Volgens de Consumentenbond klopt de kassabon bij de supermarkt vaak niet

Vorig artikel Volgend artikel

De Consumentenbond deed vorig jaar onderzoek naar de prijsverschillen bij het schap en bij de kassa van supermarkten, daaruit bleek dat het echt de moeite loont om je kassabon te checken. Je zou denken dat na zo’n onderzoek er van alles aangepast wordt, maar niets blijkt minder waar. Een jaar later gaat er qua prijsverschil nog altijd veel fout, overwegend in het nadeel van de consument.

Eigenlijk is deze constatering van de bond best wrang te noemen, want als consumenten niet goed opletten worden ze bij de kassa nog altijd in de luren gelegd. Want uit een steekproef bij drie filialen van de zeven supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar werden de schapprijzen van 25 producten vergeleken met de prijs op de kassabon: alleen bij één Aldi-winkel was de kassabon foutloos.

Meer fouten

Vorig jaar waren van de 28 kassabonen nog 3 bonnen volledig foutloos en van 1 op de 8 producten klopte de prijs op de kassabon niet. Inmiddels gaat het bij 1 op de 7 producten fout en dan vooral bij koffie, bier en wijn. In de winkel waren volgens het prijskaartje deze artikelen in de aanbieding, terwijl dat bij de kassa niet het geval was.

Zo gebeurde het dat bij Plus de koffie aan de kassa 4,19 euro meer kostte dan op het prijskaartje stond. Bij Albert Heijn ging die vlieger bijvoorbeeld op voor een sixpack alcoholvrij bier dat bij de kassa 2,19 euro duurder was dan volgens het prijskaartje op het schap. Vorig jaar gaf Albert Heijn nog aan dat de prijs aan de kassa leidend is, maar volgens de Consumentenbond is het precies andersom. De prijs op de schapkaart is leidend, tenzij deze overduidelijk niet klopt.

Minste fouten

Over de hele linie gezien maakt Aldi de minste fouten, bij de winkels van de supermarktketen bleek slechts 1 op de 25 artikelen verkeerd geprijsd. Albert Heijn en Jumbo doen het nog altijd het slordigst. Bij Albert Heijn zijn ruim 1 op de 4 producten afwijkend geprijsd en bij Jumbo gaat het bij 1 op de 5 producten mis.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies