Nieuws07.03.2023

Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen


Groot nieuws in chocoladeland: de Matterhorn moet verdwijnen van de Toblerone-verpakking. Dat komt door de strenge Zwitserse regels voor het gebruik van nationale symbolen. Daardoor is het moederbedrijf Mondelez van Toblerone genoodzaakt om deze Zwitserse berg op korte termijn te vervangen door een generieke bergtop.

Sinds 2017 gelden er in Zwitserland strenge regels over hoe Zwitsers bepaalde producten zijn. Volgens deze regels mag een nationaal symbool niet meer gebruikt worden voor melk- en zuivelproducten die niet volledig in Zwitserland worden gemaakt. Voor andere voedselproducten geldt dat 80% van de grondstoffen uit Zwitserland moet komen.

Slowakije

Daar gaat het dus mis voor het Amerikaanse Mondelez, want vanaf komende juli wordt een deel van de productie van de Toblerone-repen verplaatst naar Bratislava in Slowakije. Daarmee voldoet het bedrijf niet meer aan de strenge regels waardoor de Matterhorn op de verpakking mag staan. Het onderschrift ‘of Switzerland’ verdwijnt om diezelfde reden van de verpakking.

Matterhorn

Volgens het moederbedrijf is het noodzakelijk om een deel van de productie naar het buitenland te verplaatsen om aan de wereldwijde vraag naar de repen te voldoen. Daarbij wordt er ook gerept over het verder te laten groeien van het merk Toblerone. Daarmee komt er een einde aan de afbeelding van de Matterhorn op de verpakking, die prijkte er namelijk sinds 1970 op. Klein weetje: je kan er ook nog een beer op vinden.

Algemene berg

Als gevolg van dit alles komt er dus een moderne en gestroomlijnde berg op de verpakking die de Matterhorn vervangt en verdwijnen alle Zwitserse kenmerken. Of ja, dat is toch niet helemaal zo, want het moederbedrijf heeft nog een klein slinks iets bedacht. Het onderschrift ‘of Switzerland’ wordt namelijk vervangen door ‘established in Switzerland’.

115 jaar

Het merk is in 1908 bedacht door de Zwitsers: Theodor Tobler en Emil Baumann. Nu na ongeveer 115 jaar is het een wereldwijd icoon geworden door de driehoekige vorm van de chocoladereep. Die gevuld is met melkchocolade, noga, amandel en honing. De driehoekige verpakking in de geelgoude kleur met de naam ‘Toblerone’ erop in rode letters is al bijna net zo iconisch.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Chocolade

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem

Ooit gehoord van boetiek-chocolade? Wij nog niet, tot aan vandaag dan want er is een nieuw luxe chocolademerk, Marmir Chocolate. Een nieuwe 'guilty pleasure' ontwikkeld door ervaren patisseriechefs. De makers noemen het...

Food11.06.2024

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem

Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet

Je kunt ze eten met chocoladesaus, met kaneelsuiker, maar in Spanje zelf dopen ze het liever in een kopje warme chocolademelk. Churros kun je qua smaak het beste vergelijken met onze oliebol, maar qua naam en vorm zeker...

Food31.05.2024

Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet

Koffie als toetje? Met deze tips kan het!

Kan je niet zonder een kop koffie na het eten? Maar merk je stiekem ook dat je dit wel een beetje saai begint te vinden? Maak er dan een toetje van! Alles wat je nodig hebt is jouw favoriete koffie en een flinke dosis cr...

Tipt29.05.2024

Koffie als toetje? Met deze tips kan het!

Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt

Tony's Chocolonely is populair. Het Nederlandse chocolademerk is vooral herkenbaar aan de kleurrijke verpakking en opvallende campagnes. Het is een bedrijf met een missie die zich richt om een einde te maken aan kinderar...

Nieuws23.02.2024

Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt

Hands Off komt met een primeur en lanceert plantaardige chocolate chip cookies

Het verhaal van Hands Off begon ooit met chocoladerepen en vertakt zich inmiddels steeds meer naar andere producten. Het nieuwste wapenfeit: plantaardige chocolate chip cookies in drie verschillende smaken. Daarmee heeft...

Food06.06.2023

Hands Off komt met een primeur en lanceert plantaardige chocolate chip cookies

Nieuwe plantaardige reep voor Tony’s Chocolonely en 10e editie van Tony’s Fair

De klok is er bijna op gelijk te zetten: chocomerk Tony’s Chocolonely brengt ieder jaar een paar keer speciale repen uit. De nieuwste reep is een plantaardige reep: 51% puur, gevuld met knapperige stukjes hazelnoot en...

Food19.05.2023

Nieuwe plantaardige reep voor Tony’s Chocolonely en 10e editie van Tony’s Fair

Hands Off My Chocolate wordt Hands Off en volledig plantaardig

Chocolademerk Hands Off My Chocolate gaat om en wordt vanaf nu helemaal plantaardig. Uit eigen onderzoek van het merk bleek dat melkchocolade te veel impact heeft op het milieu. Als reactie op dit alles heeft het merk be...

Food04.04.2023

Hands Off My Chocolate wordt Hands Off en volledig plantaardig

Samenwerking Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s levert twee nieuwe repen op

De eerste liefdesbaby’s van Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s zijn vorig jaar op de markt gekomen. Deze zogenaamde ‘Love A-Fair’ heeft al twee smaken ijs en twee andere smaken chocoladerepen opgeleverd. Het p...

Food18.01.2023

Samenwerking Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s levert twee nieuwe repen op