Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen

Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen

Vorig artikel Volgend artikel

Groot nieuws in chocoladeland: de Matterhorn moet verdwijnen van de Toblerone-verpakking. Dat komt door de strenge Zwitserse regels voor het gebruik van nationale symbolen. Daardoor is het moederbedrijf Mondelez van Toblerone genoodzaakt om deze Zwitserse berg op korte termijn te vervangen door een generieke bergtop.

Sinds 2017 gelden er in Zwitserland strenge regels over hoe Zwitsers bepaalde producten zijn. Volgens deze regels mag een nationaal symbool niet meer gebruikt worden voor melk- en zuivelproducten die niet volledig in Zwitserland worden gemaakt. Voor andere voedselproducten geldt dat 80% van de grondstoffen uit Zwitserland moet komen.

Slowakije

Daar gaat het dus mis voor het Amerikaanse Mondelez, want vanaf komende juli wordt een deel van de productie van de Toblerone-repen verplaatst naar Bratislava in Slowakije. Daarmee voldoet het bedrijf niet meer aan de strenge regels waardoor de Matterhorn op de verpakking mag staan. Het onderschrift ‘of Switzerland’ verdwijnt om diezelfde reden van de verpakking.

Matterhorn

Volgens het moederbedrijf is het noodzakelijk om een deel van de productie naar het buitenland te verplaatsen om aan de wereldwijde vraag naar de repen te voldoen. Daarbij wordt er ook gerept over het verder te laten groeien van het merk Toblerone. Daarmee komt er een einde aan de afbeelding van de Matterhorn op de verpakking, die prijkte er namelijk sinds 1970 op. Klein weetje: je kan er ook nog een beer op vinden.

Algemene berg

Als gevolg van dit alles komt er dus een moderne en gestroomlijnde berg op de verpakking die de Matterhorn vervangt en verdwijnen alle Zwitserse kenmerken. Of ja, dat is toch niet helemaal zo, want het moederbedrijf heeft nog een klein slinks iets bedacht. Het onderschrift ‘of Switzerland’ wordt namelijk vervangen door ‘established in Switzerland’.

115 jaar

Het merk is in 1908 bedacht door de Zwitsers: Theodor Tobler en Emil Baumann. Nu na ongeveer 115 jaar is het een wereldwijd icoon geworden door de driehoekige vorm van de chocoladereep. Die gevuld is met melkchocolade, noga, amandel en honing. De driehoekige verpakking in de geelgoude kleur met de naam ‘Toblerone’ erop in rode letters is al bijna net zo iconisch.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies