Dat producenten de afgelopen jaren plantaardige producten omarmt hebben, is een goed iets geweest. Het aanbod was een lange tijd niet groot genoeg en daar is gelukkig de afgelopen jaren veel in veranderd. Alleen werd al snel duidelijk dat deze producten goed voor het milieu waren, maar wat minder goed voor jezelf.
Dat is waarschijnlijk een van de voornaamste redenen dat de verkoop van vlees- en zuivelvervangers dit jaar gedaald is. ABN Amro deed een onderzoek waaruit bleek dat in de eerste drie kwartalen van 2022 de verkoop van de plantaardige producten met drie procent is gedaald. Het signaal van supermarkten dat plantaardige producten niet meer uitverkopen lijkt zo bevestigd.
Zuivelvervangers
Het lijkt erop dat de verkoop van zuivelvervangers op een piek terecht is gekomen, want de groei van deze categorie is helemaal tot stilstand gekomen. Dat heeft volgens de bank met de gedaalde koopkracht te maken. Maar ook met een groep consumenten die doordat de smaak en structuur niet aan de verwachting voldeden, niet snel weer een vleesvervanger gaat kopen.
Smaak en textuur
Het hele idee dat plantaardige producten per definitie ‘beter’ zijn, gaat inmiddels niet meer op. Linksom of rechtsom is het vaak gewoon bewerkt voedsel en dan maakt het niet uit of het dierlijk of plantaardig is, het is gewoon niet goed voor je. Vandaar dat de volgende stap voor vel producenten is om op smaak en textuur te gaan innoveren. Zoals bijvoorbeeld Redifine Meat inmiddels al doet, zie de 0.0 biefstuk van Loetje.
Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.