Prijsverschil tussen A-merken en huismerken steeds groter

Prijsverschil tussen A-merken en huismerken steeds groter

Vorig artikel Volgend artikel

Het viel al op dat tijdens het hoogtepunt van de crisis afgelopen maanden de prijzen in de supermarkten stegen. Een trend die zonder crisis ook al was ingezet, uit onderzoek van de consument bleek vorig jaar al dat de A-merken in prijs sterk stegen. Uit een update van dat onderzoek blijkt dat het prijsverschil tussen A- en huismerken verder groeit.

De Consumentenbond richtte zich in dit nieuwe onderzoek op 15 supermarktketens waar 125 artikelen zijn vergelijken. In 2014 was het prijsverschil zo rond de 24%, maar inmiddels zijn artikelen van huismerk gemiddeld 45% goedkoper en in sommige gevallen zelfs bijna 80%.

Wasmiddelen

Voor het onderzoek werden allerlei standaard producten van een A-merk gekocht zoals: Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel en een huismerk-variant. Bij Deen Deka, Dirk en Vomar is het prijsverschil 48%. Wel zijn er flinke uitschieters. Zo is waspoeder van het huismerk 79% goedkoper, andere producten verschillen weinig van elkaar en in sommige gevallen is het huismerk zelfs duurder dan het A-merk.

Jaarlijkse groei

Uit berekeningen van de bond blijkt dat het prijsverschil jaarlijks groeit met ongeveer 5%. In 2018 was het 36%, in 2019 was het 40% en dit jaar is het gemiddeld 45%. Dit kan komen doordat sommige supermarkten budgetmerken en huismerk langzamerhand samenvoegen en natuurlijk omdat de prijs van A-merken gewoonweg stijgt.

Wel heeft de Consumentenbond nog een goede tip: let op de aanbiedingen als je graag voor een A-merk gaat. De gemiddelde korting ligt namelijk tussen de 30 en 35%.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies