Ook sterrenrestaurants op de vingers getikt door NVWA

Ook sterrenrestaurants op de vingers getikt door NVWA

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen drie jaar heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) twaalf van de achtenzestig gecontroleerde sterrenrestaurants een waarschuwing of in sommige gevallen zelfs een boete gegeven wegens gebrekkige hygiëne. Dat valt te lezen op onderzoeksplatform Pointer.

De onderzoeksjournalisten van het platform hebben via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) documenten opgevraagd van de NVWA die betrekking hadden op sterrenrestaurants. Hierop ontving Pointer een stapel van ruim tweehonderd pagina’s aan formulieren. Deze hebben betrekking op de periode 1 januari 2016 tot en met 31 januari 2019.

Daaruit blijkt dat de afgelopen drie jaar 68 van de in totaal 110 sterrenrestaurants zijn gecontroleerd. Van de 68 gecontroleerde restaurants hebben er twaalf (achttien procent) een officiële waarschuwing of zelfs een geldboete gehad. Een Michelinsterrestaurant kreeg zelfs een waarschuwing en twee geldboetes.

Sterren en inspecties

In een reactie aan het platform laat Michelin weten dat bij het toekennen van een Michelinster aan een restaurant er ook altijd even in de keuken gekeken. De nadruk ligt bij hen op hoe alles georganiseerd is en wat de kwaliteit is van de producten in de koeling. Bij de NVWA gaat het er een stuk grondiger aan toe.

Voedselveiligheid heeft daarbij de hoogste prioriteit. De helft van de capaciteit van de NVWA wordt besteed aan het borgen van voedselveiligheid. Dat wordt gedaan door restaurants onaangekondigd binnen te gaan om te inspecteren. Corlien Sijnesael is inspecteur bij de autoriteit: “Ik kom altijd onaangekondigd een zaak binnen. Ik wil de keuken in bedrijf zien. Ik moet zien wat daar gebeurt. Alle bedrijven - het maakt niet uit of het een sterrenrestaurant is, of een kebabzaak -worden volgens dezelfde regels gecontroleerd.”

Geringe overtredingen

Niet alle overtredingen zijn een officiële waarschuwing waard, bijvoorbeeld omdat heel kleine onvolkomenheden zijn en het uiteindelijk toch om een momentopname gaat. Bij 31 van de 68 restaurant was er sprake van een geringe overtreding. Dat is bijvoorbeeld een beetje aangekoekt vuil onder de oven. Het personeel wordt er dan op geattendeerd en die maken het dan in orde.

Bij negen sterrenrestaurants heeft er ook een digitale herinspectie plaatsgevonden. De eigenaar van het restaurant laat met foto’s zien dat het geconstateerde probleem is opgelost. Bij dertien restaurants is er nog een inspecteur fysiek langsgekomen.

Het gehele onderzoek en alle geopenbaarde documenten zijn terug te vinden op de website van Pointer.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies