Nieuws13.10.2020

Onderzoek: Supermarkten helpen consumenten niet met gezonde keuze maken


Onderzoeksstichting Questionmark heeft vandaag de ranglijst Superlijst Gezondheid gepubliceerd waarin wordt gekeken naar hoe supermarkten klanten stimuleren om voor gezond eten en drinken te kiezen. De conclusies die uit het twee jaar durende onderzoek worden getrokken zijn niet best voor de supermarktbranche.

Het onderzoek is in samenwerking met het Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting die verenigd zijn in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. Die het rapport typeren als: “De eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. Het onderzoek laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver.”

Geen ontmoediging

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er weinig supermarkten zijn die gezond eten en drinken echt aanmoedigen. Zo zijn gemiddeld genomen 82% van de aanbiedingen in de reclamefolders voor ongezonde voeding of drinken. Bij zo goed als iedere kassa is een ‘grijpschap’ vol met snoep en chocola. Daarbij komt ook nog dat de supermarkten geen concrete doelen hebben gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Grote invloed

Supermarkten hebben een grote invloed op ons voedingspatroon. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat in Nederland -op roken na- ongezonde voeding de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren levensjaren is.

Directeur van Questionmark, Charlotte Linnebank, hierover: “Het is cruciaal dat mensen beter geholpen worden om gezond te eten. 70 procent van ons dagelijks voedsel komt uit de supermarkt. Supermarkten hebben grote invloed op de keuzes die mensen maken. Die invloed kunnen ze gebruiken om te helpen gezond te eten. Superlijst biedt supermarkten hiervoor de handvatten.”

Gebroken beloftes

De nulmeting van deze alliantie maakt inzichtelijk dat de supermarkten zich nog niet echt houden aan het Preventieakkoord Overgewicht dat in 2018 is gesloten. Ze doen nog te weinig om hun klanten gezond te laten eten. Grootste pijnpunten zijn daarbij: kindermarketing voor ongezonde producten en gezondere varianten voor productgroepen als rijst en pasta zijn in sommige supermarkten niet te vinden.

Gelukkig zijn er wel supermarkten die goede initiatieven hebben ontplooid. Zo wordt er met behulp van Disney-figuren Schijf van Vijf producten aantrekkelijk gemaakt voor kinderen en liggen er bij sommige supermarkten geen ongezonde producten bij de kassa. Uit de ranglijst blijkt dat consumenten bij Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza makkelijker voor iets gezonds kiezen.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Supermarkt

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

De thuisbezorgers van Uber Eats komen met verrassend nieuws. Uber Eats en de supermarktketen Amazing Oriental hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd waarbij in een aantal steden nu authentieke Aziatische producten k...

Nieuws28.07.2024

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Kerst is dé tijd om helemaal uit te pakken: mooie cadeaus, een grote kerstboom en natuurlijk lekker eten! Het klassieke driegangendiner is natuurlijk erg leuk, maar misschien dat je zin hebt in iets nieuws. Zo kan je bi...

Recepten13.11.2023

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Maarten van Ooijen (ChristenUnie), is de afgelopen weken bezig met proefballonnen in de week leggen, waaronder: volledige drooglegging van sportkantines, een verbod op de verkoop van...

Nieuws29.06.2023

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

In Nederland nemen we de strijd tegen voedselverspilling zeer serieus. Dat heeft al heel veel goeds opgeleverd en zo leren we ook steeds meer over wanneer voedsel écht niet meer goed is. Alleen is er een seizoen dat wat...

Food21.06.2023

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Niet zo heel lang geleden kwam ik al met de tip om over de grens boodschappen te doen. Dit was mede ingegeven doordat Frankrijk maatregelen aankondigde om de prijzen van boodschappen te helpen verlagen en de Belgische mi...

Nieuws18.06.2023

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Het is inmiddels een thema waar we op Eatly veel over schrijven: boodschappen die duurder en duurder en duurder worden. Uit alle cijfers blijkt het inmiddels en het laatste onderzoek van de Consumentenbond stemt ook niet...

Nieuws31.05.2023

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Online supermarkt Crisp heeft weer een nieuwe smaakmaker en dit keer is het culinair duo ‘Vrouw met de Baard’. Via de Crisp-app is het recept uit kookboek Jiwa van Carl & Mas voor Ajam Setan exclusief verkrijgbaar. H...

Food25.05.2023

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas. Of ja, inmiddels is die flitsbezorger overgenomen door het Turkse Getir en daar gaat geen samenwerking mee opgestart worden. De familie Van Eerd die eigenaar is van supermarkt...

Nieuws25.05.2023

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir