Onderzoek: Supermarkten helpen consumenten niet met gezonde keuze maken

Onderzoek: Supermarkten helpen consumenten niet met gezonde keuze maken

Vorig artikel Volgend artikel

Onderzoeksstichting Questionmark heeft vandaag de ranglijst Superlijst Gezondheid gepubliceerd waarin wordt gekeken naar hoe supermarkten klanten stimuleren om voor gezond eten en drinken te kiezen. De conclusies die uit het twee jaar durende onderzoek worden getrokken zijn niet best voor de supermarktbranche.

Het onderzoek is in samenwerking met het Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting die verenigd zijn in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. Die het rapport typeren als: “De eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. Het onderzoek laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver.”

Geen ontmoediging

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er weinig supermarkten zijn die gezond eten en drinken echt aanmoedigen. Zo zijn gemiddeld genomen 82% van de aanbiedingen in de reclamefolders voor ongezonde voeding of drinken. Bij zo goed als iedere kassa is een ‘grijpschap’ vol met snoep en chocola. Daarbij komt ook nog dat de supermarkten geen concrete doelen hebben gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Grote invloed

Supermarkten hebben een grote invloed op ons voedingspatroon. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat in Nederland -op roken na- ongezonde voeding de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren levensjaren is.

Directeur van Questionmark, Charlotte Linnebank, hierover: “Het is cruciaal dat mensen beter geholpen worden om gezond te eten. 70 procent van ons dagelijks voedsel komt uit de supermarkt. Supermarkten hebben grote invloed op de keuzes die mensen maken. Die invloed kunnen ze gebruiken om te helpen gezond te eten. Superlijst biedt supermarkten hiervoor de handvatten.”

Gebroken beloftes

De nulmeting van deze alliantie maakt inzichtelijk dat de supermarkten zich nog niet echt houden aan het Preventieakkoord Overgewicht dat in 2018 is gesloten. Ze doen nog te weinig om hun klanten gezond te laten eten. Grootste pijnpunten zijn daarbij: kindermarketing voor ongezonde producten en gezondere varianten voor productgroepen als rijst en pasta zijn in sommige supermarkten niet te vinden.

Gelukkig zijn er wel supermarkten die goede initiatieven hebben ontplooid. Zo wordt er met behulp van Disney-figuren Schijf van Vijf producten aantrekkelijk gemaakt voor kinderen en liggen er bij sommige supermarkten geen ongezonde producten bij de kassa. Uit de ranglijst blijkt dat consumenten bij Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza makkelijker voor iets gezonds kiezen.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies