Nieuwe appel Sprank geïntroduceerd in Nederland

Nieuwe appel Sprank geïntroduceerd in Nederland

Vorig artikel Volgend artikel

Als het op eten en drinken aan komt, dan is het bij bepaalde producten zo dat iedereen zijn voorkeur heeft en daar niet snel van afwijkt. Dat gaat ook op voor appels, genoeg mensen die zweren bij een jonagold, pink lady of granny smith. Daar zit niet vaak echt beweging in, daarom is het interessant als er een nieuwe appelsoort geïntroduceerd wordt. In dit geval gaat het om de nieuwe Sprank appel.

De afgelopen twee jaar is er met appelleverancier Vogelaar Vredehof en telers in de fruitgebieden Betuwe, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht en Flevoland gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe appel. Dit najaar vindt de eerste oogst plaats en dan wordt er zo’n 400.000 kilo van deze nieuwe appel van het land gehaald.

Kees Vogelaar, directeur Vogelaar Vredehof, over de nieuwe appel: “Sprank valt op door de bijzonder goede smaak. Het is een robuust ras met sterkere bomen waardoor de appels hun hardheid goed behouden wat zorgt voor een blijvend lekkere bite. De telers hebben tijdens de teelt oog voor biodiversiteit door bloemenranden voor bijen te creëren en nuttige insecten in te zetten om schadelijke plagen tegen te gaan.”

Sprank appel

De nieuwe appel is sappig en volzoet van smaak met een licht zuurtje en een bite. Dat heeft er onder meer mee te maken dat de appels langer aan de appelbomen blijven hangen dan normaal. Volgens de bedrijven achter de nieuwe appel straalt de naam Holland uit. Daarnaast verwijst de naam naar iets fris en vernieuwend, wat natuurlijk geldt voor een nieuwe appel.

Exclusief verkrijgbaar

De appel is vooralsnog exclusief verkrijgbaar in het fruitassortiment bij Albert Heijn. Dit komt onder meer doordat de supermarktketen direct betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de appel. Directeur Vers bij AH, Constantijn Ninck Blok, over de introductie van de Sprank: “Klanten geven steeds vaker de voorkeur aan verse en lokale producten. Met de lancering van Sprank sluiten we aan bij deze behoefte. We willen dat klanten met vertrouwen producten kunnen kopen die aan hun verwachtingen voldoen.”

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies