Nederlandse bierbrouwers zijn klaar voor heropening terrassen

Nederlandse bierbrouwers zijn klaar voor heropening terrassen

Vorig artikel Volgend artikel

In aanloop naar de verkiezingen was er even wat perspectief voor het heropenen van de terrassen. Dat was erna alweer vrij snel verdwenen. Maar afgelopen paasweekend hebben onder meer de burgemeesters van de vier grote steden de druk om de terrassen weer te openen opgevoerd. Prettig nieuws natuurlijk, maar is er wel genoeg bier op voorraad?

Het is misschien niet zo’n vreemde gewaarwording dat veel acties van de horeca de afgelopen maanden hun oorsprong in Breda vinden. Het waren namelijk de supporters van de plaatselijke voetbalclub die wereldnieuws werden met een spandoek met daarop de tekst: ‘The only thing we fear, is running out of beer’.

Dat gevoel kwam ook bovendrijven bij het idee van een snelle heropening van de terrassen, want zijn de Nederlandse bierbrouwers voorbereid om op korte termijn alle horeca in ons land te voorzien van genoeg bier.

Twee weken

Om alles qua productie en toelevering in goede banen te leiden hebben de brouwers een kleine twee weken nodig. Michelle Meens van de Limburgse familiebrouwerij Alfa Bier staat in de startblokken: “Als wij tien werkdagen van tevoren een seintje krijgen, dan zetten wij er met het hele familiebedrijf de schouders eronder en gaan wij ervoor zorgen dat onze horecarelaties op de dag van de heropening genoeg bier hebben.”

Daar sluit Koert van ’t Hof van Koninklijke Grolsch zich bij aan: “We zijn volop aan het brouwen en afvullen en verwachten de meeste producten en verpakkingen op voorraad te hebben voor een heropening. Daarbij adviseren we onze relaties om de eerste bierbestelling zo klein mogelijk te houden, zeker als het gaat om kelderbier. Het verstandigste is dan om te beginnen met fusten. Dus ondanks de onzekerheid zijn wij ervan overtuigd dat wij onze klanten liever eerder dan later hun bier kunnen leveren!”

Logistieke probleempjes

Wel zien de brouwers wat kleine logistieke probleempjes opdoemen. Yvonne Haneveer van Swinkels Family Brewers zegt hierover: “We zijn voorbereid op de heropening van de horeca en hebben genoeg bier in onze ketels om onze horecarelaties te kunnen beleveren zodra ze weer open mogen. De uitdaging zit eigenlijk vooral in de logistieke planning: bij de heropening van horeca moeten natuurlijk heel veel zaken tegelijk worden beleverd. Wanneer wij op ruim op tijd weten dat horeca weer opengaat, hebben wij er alle vertrouwen in dat al onze horecaondernemers op tijd weer vers bier kunnen tappen.”

Bij Alfa Bier houden ze met alles rekening en mocht het zover komen dat er wat hobbels op de weg komen qua uitlevering van het bier, dan heeft Michelle Meens wel een zeer pragmatische oplossing. “Als familiebedrijf werken we in kleine teams, ook op de logistiek. Als er handen tekort zijn, dan springt iedereen bij. Dus als het moet stap ik zelf achter het stuur om te helpen!”


Tijdelijke actieprijzen

Naast het staan te trappelen om weer bier te gaan leveren aan hun horecarelaties, steunt Alfa hen door tijdelijk een lagere bierprijs te hanteren. Michelle Meens over de reden: “We moeten elkaar in de branche echt allemaal ondersteunen. Als Alfa hebben wij erover nagedacht hoe wij dat het beste konden doen en wij zijn ervan overtuigd dat we dit doen door een lagere bierprijs te hanteren. Zo kunnen we de horeca-ondernemers een steun in de rug geven zodat ze richting de zomer wat meer marge op een biertje hebben.”
Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies