Dit nieuws is enigszins onder de radar gebleven, maar de Europese Commissie heeft afgelopen februari in het plan ‘Europe’s Beatings Cancer Plan’ opgenomen dat er binnen de Europese Unie nieuwe regels voor etiketten van alcoholische dranken komen. Zo zijn drankproducenten verplicht om binnen twee jaar de ingrediënten en voedingswaarden op het etiket te vermelden.
Waar je ook ter wereld bent, het komt maar weinig voor dat er op een fles (sterke) drank het aantal calorieën en een duidelijke ingrediëntenlijst vermeld staat. De focus ligt op het alcoholpercentage, de hoeveelheid en mogelijke allergieën, maar niet op het aantal calorieën en de precieze ingrediënten. Kan bijna geen toeval dat iedere hard seltzer hier juist mee te koop loopt.
Al jaren gedoe
Het idee van meer informatie op de etiketten van (sterke) drank is niet nieuw, al jaren wordt hierover gesteggeld door de drankproducenten en wetgevers. Maar blijkbaar nu de producenten eindelijk gezwicht zijn staat niets meer in de weg om het in te voeren. Hoe het precies eruit gaat zien is nog niet duidelijk. In 2019 was het idee nog om met een QR-code de ingrediëntenlijst op te vragen, maar het lijkt erop dat die lijst gewoon op het etiket komt.
Calorieën
Omgerekend zitten er in 1 gram alcohol 7 calorieën, vandaar dat het idee is om de etiketten te voorzien van twee maten: calorieën per 100 milliliter en per 30 milliliter. Dat laatste is natuurlijk het handigste om te weten voor sterke drank. Consumenten hebben vaak niet duidelijk hoeveel calorieën een shotje of cocktail heeft.
Lobbyist Foodwatch vindt dit nog niet genoeg, de organisatie wil het liefst dat ook additieven en technische hulpstoffen die tijdens de productie worden gebruikt ook op het etiket komen.
Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.