Door meer thuiswerken meer geld uitgegeven aan koffie

Door meer thuiswerken meer geld uitgegeven aan koffie

Vorig artikel Volgend artikel

Misschien niet heel verrassend maar sinds het aanbevolen is om meer thuis te werken wordt er meer geld besteed aan koffie. Daar profiteren speciaalzaken en online aanbieders van koffie het meest van. Bedrijven die vooral koffie verkopen aan bedrijven en instellingen hebben juist door het thuiswerken te kampen met een flinke krimp in de omzet.

Online medium NU maakt een rondje langs de velden en daar bleek dat verschillende zaken hun omzet flink zien stijgen. Aanbieder van online koffieabonnementen aan consumenten Roast heeft de omzet over 2020 zien stijgen met meer dan 30%, Voorgaande jaren was dit over een heel jaar rond de 15%. Veel van de klanten bestellen nu regelmatiger en per bestelling ook meer.

Speciaalzaak

Een van de bekende speciaalzaken voor koffie en thee, Simon Lévelt, kent en vreemd jaar. Toch is de omzet van de winkelverkopen met 20% gestegen. Normaal stijgt dat ieder jaar tussen de 3 en 5%. De grootste omzetstijging zit hem in de online verkoop via de webshop van het bedrijf. Gerekend tot en met november is de omzet daar dit jaar verdubbeld.

Andere kant

Aan de andere kant zitten vooral gedupeerde bedrijven die aan andere bedrijven koffie leveren. Zo kampte Coffee@Work met een terugval in de omzet van 75% in de eerste maand van de lockdown. Hoewel het daarna enigszins weer opgekrabbeld is, blijkt de omzetdaling in vergelijk met 2019 25%. De verwachting van het bedrijf is dat de omzet pas over twee jaar weer op hetzelfde niveau ligt als van 2019.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies