Cijfers laten rotjaar voor Nederlandse bierbrouwers zien

Cijfers laten rotjaar voor Nederlandse bierbrouwers zien

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen maanden hebben we met regelmaat de slechte cijfers gedeeld die belangenvereniging Nederlandse Brouwers publiceerde. Uit de cijfers per maand of kwartaal bleek continu dat het een zwaar jaar voor de Nederlandse bierbrouwers was. Hoewel de thuisconsumptie van bier wel stijgt, blijkt dit bij lange na geen compensatie bij de daling van de bierverkoop in de horeca.

In de zomer kwamen er cijfers naar buiten dat er in Nederland een kleine 800 bierbrouwerijen actief zijn. Dus in iedere regio in ons land kent wel een (kleine) bierbrouwerij die je nu voor de kerstdagen kan ondersteunen door direct bij hen wat bieren te bestellen. Want als de lockdown tóch wat langer duurt en de horeca nóg later open kan, dan is rond de zomer van 2021 het aantal brouwerijen in Nederland gehalveerd.

De cijfers

Sinds de eerste lockdown is de biermarkt met 14,7% gekrompen. De verkopen in de horeca zijn met 66% gedaald, maar de thuisconsumptie is natuurlijk wel gestegen. In totaal is die met negen procent omhoog gegaan. Kijk je naar de daling van bierverkoop in de horeca voor oktober (86%) en november (92%) met de lockdown in december en januari nog niet meegerekend, dan voel je op de klompen aan dat dit helemaal fout dreigt te gaan.

Horeca

Voor veel bierbrouwers is de horeca een van de belangrijkste afnemers. Sommigen zijn er compleet afhankelijk van en anderen voor een groot deel. Veel van hen bieden hun bieren nu via webshops of fysieke winkels bij de brouwerij aan voor consumenten om op die manier toch maar iets van omzet te generen en iets met het bier te doen dat al gebrouwen en gebotteld is.

Toch dreigt er in 2021 een catastrofaal domino-effect te ontstaan als meerdere horecazaken de deuren moeten sluiten. Om dit te voorkomen zijn er vanuit de overheid wat steunpakketten voor ondernemers en hebben verschillende brouwerijen de huur van cafépanden voor een deel kwijtgescholden.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies