Al jaren zit de Consumentenbond producenten op de hielen die (on)bewust consumenten in de luren leggen. Vandaag publiceert de bond een onderzoek naar kruidenmixen in zakjes en potjes dat niet mals is. In deze kruidenmixen zitten namelijk vaak weinig kruiden en specerijen die aangevuld worden met goedkope opvulling zoals zout en (paneer)meel.
Om dit te onderzoeken heeft de Consumentenbond een steekproef gehouden waarin gezocht werd naar de meest opvallende voorbeelden van mixen met goedkope vulling. Die zijn er genoeg, want de gehaktmixen van Lidl en Aldi bestaan voor driekwart uit zout en de stoofmix runderlapjes van Maggi voor bijna twee derde uit meel. De Jumbo kruidenmix voor gehakt is vooral paneermeel (vier vijfde) en de salademixen van Calvé bestaan overwegend uit suiker en maximaal 12% kruiden.
Ongezonde misleiding
Directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, is dan ook zeer ontstemd door de bevindingen in het onderzoek. In haar ogen zijn de producten misleidend en daar bovenop ook nog eens ongezond. De verpakkingen suggereren namelijk dat er veel kruiden inzitten, maar in de werkelijkheid worden ze volgestopt met goedkope ingrediënten. Daarbij komt dat als de vulling zout en suiker is, het ongezond is.
Knollen voor citroenen
Daarom pleit de bond voor strengere regels die misleidende verpakkingen en het toevoegen van grote hoeveelheden zout aan banden leggen. Volgens Molenaar blijkt het iedere keer dat dit niet over te laten is aan producenten, want die blijven knollen voor citroenen verkopen. Toch is er een merk dat wel levert: Souq, daarvan krijg je wel pure kruiden en specerijen.
Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.