Consumenten kochten in 2020 meer duurzaam voedsel in de supermarkt

Consumenten kochten in 2020 meer duurzaam voedsel in de supermarkt

Vorig artikel Volgend artikel

Het viel enigszins te verwachten door de pandemie en de verschillende horecasluitingen dat er meer uitgegeven zou worden aan goede producten in de supermarkt. Dat wordt nu bevestigd door de Monitor Duurzaam Voedsel 2020, want naar nu blijkt is er in 2020 voor 21% meer aan duurzaam voedsel in de supermarkt gekocht en sowieso 7% meer aan voedsel.

Deze monitor is uitgegeven door Wageningen University & Research en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en geeft een goed inzicht in het koopgedrag tijdens de pandemie. In de categorie duurzame voeding in de supermarkt was de grootste stijger koffie & thee op het gebied van duurzame producten.

Steeds meer omzet

In supermarkten, horeca/catering en biologische speciaalzaken worden de meeste duurzame producten in Nederland verkocht. De afgelopen jaren zijn de uitgaven aan duurzaam voedsel gestaag gestegen. Dat begon in 2013 met 8%, en daarna steeg het naar 12% (2016), 17% (2019) en 19% (2020).

Koffie & thee

Dat de omzet van de categorie koffie & thee omhoog schoot kan bijna niet los gezien worden van de coronamaatregelen. Door het wegvallen van horecabezoeken en door het thuiswerken daalde de totale omzet van duurzame koffie en thee vorig jaar met 19%. De thuisconsumptie steeg daarentegen flink.

In totaal was de omzetgroei voor de categorie 34% terwijl er geen groei was voor gangbare koffie en thee. Duurzame thee steeg zelfs met 75%. Andere duurzame producten waarvan de omzet steeg: aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren en zuivel die stegen met ongeveer 30%.

Kant-en-klaar en diepvries

Een andere opvallende stijging was de omzet van diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden. Daarvan steeg de omzet met 53% terwijl de omzet van de normale varianten met 3% daalde. Ook werd er 56% meer uitgegeven aan duurzame conserven, diepvriesgroenten en -fruit. Het enige duurzame product dat met een omzetdaling te kampen had in 2020 was rundvlees (13%).

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies