Dit zijn de vijf biertrends voor komende lente

Dit zijn de vijf biertrends voor komende lente

Vorig artikel Volgend artikel

Nu de klok verzet is en de zon zich weer laat zien, stromen ook de terrasjes weer vol. Iedereen wil wat van die heerlijke lentezon meepakken, want de winter heeft nu wel lang genoeg geduurd. En op het terras mag een lekker drankje natuurlijk niet ontbreken. Wat opvalt is dat het aanbod van verschillende soorten bier de laatste tijd gigantisch is gegroeid. Maar wat zijn nu de echte biertrends van dit moment? Bieroloog Thomas Wijns –als zytholoog verbonden aan Warsteiner - zet de vijf biertrends voor het voorjaar op een rij.

1. Het witte goud

Nee, daarmee bedoelen we niet asperges, maar dat andere witte goud: witbier. Al jaren een van de favorieten tijdens het terrasseizoen. De combinatie van kruiden, citrusfruit en de frisse smaak van tarwe maakt witbier tot de ideale dorstlesser voor in de lente. De trend van Duits tarwebier, bekend onder de benaming Weissbier, zet ook deze lente weer door en breidt naar verwachting zelfs uit. Naast de fruitige Weissbieren zoals König Ludwig, zie je ook de Berliner Weisse ‘Oedipus Vogelen’ op de bierkaart verschijnen. Voor de hop liefhebbers is er ook goed nieuws: Two Chefs Brewing Tropical Ralphie Weizen is een verrassende Weizen en is vernoemd naar de Two Chefs Brewing familie. Dit tarwebier heeft ook een frisse, hoppige smaak. Voor de liefhebbers van zoet raadt Wijns een Skuumkoppe aan: een mooie balans tussen fruitige, zoete tonen en een hint van karamel.

2. Bier en fruit

Zodra de zon gaat schijnen, komt Radler tevoorschijn. Warsteiner Radler is zojuist uitgeroepen tot ‘Beste Product van het Jaar’ in de biercategorie. Een bierige Radler die bestaat uit 50 procent Premium Pilsener en 50 procent natuurlijke citroenlimonade, terwijl andere Radlers vaak bestaan uit 40 procent pils en 60 procent limonade. Naast het Radler-segment ontstaat er een nieuwe niche met bier gecombineerd met diverse vruchtenschillen en sappen. Bijvoorbeeld Indian Pale Ale (IPA) bieren waarbij een groot deel uit fruitsap bestaat. Dit zorgt naast de hoppige smaak ook voor een zuurtje in het bier voor de ideale dorstlesser. In de VS zijn ze hier al een tijdje mee bezig en is het motto momenteel: 'sour is the new bitter'.

3. Pilsener 2.0 al te vinden in de lente

Het pilssegment ondergaat een nieuwe ontwikkeling een stuk sneller dan verwacht: binnen twee maanden lanceerden meerdere brouwerijen nieuwe pilsenervariaties met een Duitse twist, zoals ongefilterd Kellerbier. De verwachting is dan ook dat veel van deze pilseners tijdens de lente de terrastafels bemannen. Na de smaakexplosie van alle zware winterbieren is er op het terras sterk behoefte aan smaakvolle dorstlessers met karakter, zoals het pils van brouwerij Troost of De Leckere.

4. Alcoholvrij is populair

Ook voor de liefhebbers van alcoholvrij of alcoholarm bier onder ons is er goed nieuws. Het segment is namelijk springlevend en deze lente is er meer keus dan ooit. Ten opzichte van 2015 groeide het alcoholvrij bier segment in 2016 met maar liefst 18 procent. Een goed alcoholvrij bier komt qua smaak dan ook dichtbij de smaak van alcoholrijk bier en Duitsland is de koning op het gebied van smaak van alcoholvrij bier. Een Warsteiner Alkoholfrei komt -in tegenstelling tot de Nederlandse varianten met een zoete/moutige smaak- dichtbij de smaak van normaal pils dankzij een bittertje in de afdronk. Of een Weihenstephaner - Hefe Weissbier Alkoholfrei, met een frisse smaak van een Weissbier. Ook andere grote brouwers introduceren momenteel nieuwe alcoholvrij varianten.

5. Lokale biertjes zijn hot

In drie jaar tijd verdubbelde het aantal brouwerijen in Nederland. Het aanbod groeide dan ook exponentieel in de diversiteit aan nieuwe bieren. Op verschillende terrassen kan je steeds vaker genieten van lokaal gebrouwen bier. Ook openen steeds meer lokale brouwerijen een eigen terras. Een aantal echte hotspots zijn Brouwerij ‘t IJ in Amsterdam, Oersoep in Nijmegen, Kromme Haring in Utrecht en Old School in Eindhoven. Het bier is niet alleen super vers, het is ook een extra mooie beleving om kennis te maken met het verhaal en de passie van de brouwerij. Bijna iedere lokale brouwerij brouwt dan ook een lentebier. Traditioneel gezien zijn deze bieren vaak rond de 7 procent in alcohol, fris en licht bitter van smaak met kruidige tonen in de afdronk en daarmee heerlijk voor op het terras.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies