Coca-Cola viert al 100 jaar de magie van kerst

Coca-Cola viert al 100 jaar de magie van kerst

Vorig artikel Volgend artikel

Een grote rode verlichte truck, een ietwat bolle kerstman en ijsberen. Al jaar en dag zijn dit de ingrediënten voor de kerstcommercial van Coca-Cola. De eerste keer dat het frisdrankmerk kerst omarmde om reclame mee te maken was 100 jaar geleden. Inmiddels kent iedereen de iconische kersttruck en de jingle ‘Holidays are coming’.

Hoewel de gezette kerstman en Coca-Cola onlosmakelijk met elkaar verbonden lijken te zijn, maakte de kerstman pas in de jaren ’30 van vorige eeuw zijn debuut. De eerste tien jaar was hij niet te bekennen in de reclames. Het was kunstenaar Haddon Sundblom, die voor het reclamebureau werkte die de reclames voor het frisdrankmerk maakte, die voor het eerst de kerstman met bolle toet in een campagne gebruikte.

Lachend gezicht

De kerstman met het vrolijke, lachende gezicht was door Sundblom bedacht aan de hand van een vriend van hem: de gepensioneerde verkoper Lou Prentiss. Deze interpretatie van de kerstman in samenwerking met Coca-Cola was zo iconisch dat het 33 jaar lang de spil is geweest van alle reclames.

Sundblom zijn kerstman-serie is zó iconisch geweest dat enkele kostbare exemplaren opgenomen zijn in de kunstcollectie van Coca-Cola en dat deze wereldwijd tentoon zijn gesteld, zelfs in het Louvre in Parijs.

IJsberen en kersttruck

Zoals gezegd zijn de ijsberen en kersttruck voor veel mensen het eerste waar ze aan denken als het over de Coca-Cola kerstreclame gaat. Toch kwamen die pas in 1993 voor het eerst voor in de tv-reclame. De beste grap is misschien nog wel dat ze geïnspireerd zijn door labrador puppy’s (hallo Page). Het creatieve brein achter de geanimeerde ijsberen, Ken Stewart, kwam op het idee door de eigen labrador pup.

De eerste keer dat de kersttrucks de weg opdoken was in 1995, natuurlijk in de States. Daarna doken ze in meer landen over de hele wereld op. Het gaat zelfs zo ver dat voor veel consumenten de kerst echt pas wordt afgetrapt als de Coca-Cola kersttruck voor het eerst weer gespot wordt.

2020

Natuurlijk is er dit jaar wederom een nieuwe commercial en die staat in het teken van een eeuw aan tradities en die voorzetten. De nadruk ligt op de kerstgedachte ‘ Geef deze kerst iets wat alleen jij kunt geven… jezelf’. De nieuwe spot is hier beneden te checken.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies