Gezond04.08.2019

Geen Coca-Cola als je niet recyclet


De grote marketingcampagne deze zomer van Coca-Cola is dit jaar helemaal gefocust op recyclen. Het thema ‘Let’s not waste the Summer’ van het frisdrankmerk legt deze zomer de nadruk op het belang van recycling.

‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’ is een gewaagde spreuk en standpunt om in te nemen voor een commercieel bedrijf, maar het pas in de wereldwijde trend van bedrijven die schijnbaar hun verantwoordelijkheid pakken.

Dat sluit aan bij de duurzaamheidsambitie van het bedrijf. De grootste slag die het kan slaan is op het gebied van verpakkingsmateriaal. In 2025 wil Coca-Cola alle verpakkingen die het gebruikt terughalen voor hergebruik. Op dit moment zijn alle eigen PET-flessen van het frisdrankmerk al voor de helft gemaakt van gerecycled plastic.

Gedurfde campagne

In juni werd de marketingcampagne vrij opvallend afgetrapt. In Amsterdam dook op de gevel van een pand op de Albert Cuypmarkt een levensgroot doek op waarop de eerder genoemde spreuk stond. Daan Berendsen, marketingmanager van het bedrijf, vindt het een gewaagde campagne: “Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort.”

Aan de campagne hangt ook een website: helpusrecycleandwin.nl. Daarop kunnen consumenten vanaf juni tot de laatste week van september dagelijks duurzame prijzen winnen. Het enige wat daarvoor gedaan hoeft te worden is een foto maken van de verpakking (plastic fles, glazen horecafles of blikje) en hun locatie doorgeven. Slimme technologie zorgt er daarna op basis van machine learning voor dat je product herkend wordt.

De website geeft ook gerichte informatie over de beste manier om de verpakking in te leveren in de gemeente waar je op dat moment bent. Ook krijg je via de site te horen of je een van de dagelijkse prijzen hebt gewonnen.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Coca-Cola

Coca-Cola en Too Good To Go samen tegen verspilling

Coca-Cola gaat in Nederland samenwerken met Too Good To Go. Zo kondigen beide bedrijven vandaag aan. Eind vorig jaar startte Too Good To Go – de grootste marktplaats voor voedseloverschotten wereldwijd – met het aanb...

Nieuws20.11.2023

Coca-Cola en Too Good To Go samen tegen verspilling

Een dagje Paaspop met Jack Daniel’s en Coca-Cola

Hoewel in mijn omgeving best wel veel mensen naar Paaspop in Schijndel gaan, laat ik dit festival eigenlijk altijd aan mij voorbijgaan. Dat heeft er vaak mee te maken dat ik in de week voor Pasen pas denk: ‘ohh het is...

Drinks29.04.2023

Een dagje Paaspop met Jack Daniel’s en Coca-Cola

Jack Daniels en Coca-Cola brengen Jack and Coke in blik op de markt

Dit leek even een goed getimede 1-aprilgrap, maar Jack Daniel’s en Coca-Cola hebben de lancering van blikjes Jack and Coke aangekondigd. Deze ready-to-drink (rtd) is gebaseerd op een van de meest populaire drankjes ter...

Drinks04.04.2023

Jack Daniels en Coca-Cola brengen Jack and Coke in blik op de markt

Coca-Cola lanceert limited edition smaak met zangeres Rosalía

Frisdrankmerk Coca-Cola heeft een nieuwe limited edition cola wereldwijd uitgebracht: Coca-Cola Zero Sugar Movement. Een samenwerking met muziekster Rosalía op wiens reis door muziek, mode en andere passies de smaak is...

Drinks11.02.2023

Coca-Cola lanceert limited edition smaak met zangeres Rosalía

Coca-Cola Signature Mixers zijn ideale danspartner voor dark spirits

Sinds de ginrevolutie is er meer aandacht gekomen voor tonics waarmee je gin kan mixen. Er zijn inmiddels verschillende bedrijven die zich speciaal richten op tonics en mixers. Als het om dark spirits zoals rum en whisky...

Drinks21.01.2021

Coca-Cola Signature Mixers zijn ideale danspartner voor dark spirits

Coca-Cola viert al 100 jaar de magie van kerst

Een grote rode verlichte truck, een ietwat bolle kerstman en ijsberen. Al jaar en dag zijn dit de ingrediënten voor de kerstcommercial van Coca-Cola. De eerste keer dat het frisdrankmerk kerst omarmde om reclame mee te...

Lifestyle11.12.2020

Coca-Cola viert al 100 jaar de magie van kerst

Pepsi daagt Coca Cola uit

De Pepsi Taste Challenge uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, is terug van weggeweest. De challenge was een marketingactie ter promotie van Pepsi cola. Het bestond uit een blinde smaaktest. Op veel locaties werd een...

Nieuws28.06.2018

Pepsi daagt Coca Cola uit

Doorzichtige Coca-Cola

Japan zou Japan niet zijn als er niet om de zoveel tijd een aparte en vernieuwende smaak wordt bedacht voor eten of drinken. Een doorsnee Nederlandse supermarkt is vrij saai in vergelijking met de smaakexplosies in Japan...

Nieuws08.06.2018

Doorzichtige Coca-Cola