Blue Monday: de winterdip te lijf met gezond eten

Blue Monday: de winterdip te lijf met gezond eten

Vorig artikel Volgend artikel

De derde maandag in januari wordt sinds 2005 Blue Monday genoemd. Een Britse psycholoog was degene die deze dag zo doopte en de reden waarom is vrij dubieus. Toch is een winterdip een jaarlijks terugkomend iets bij veel mensen, waarbij een lockdown en de aankomende ophokplicht niet echt helpen. Vandaar wat tips hoe je met gezond eten je enigszins kan wapenen tegen de winterdip.

Als je last hebt van een dip dan is het algemeen zo dat het goed is om voldoende te ontspannen en goed te slapen. Heb je niet echt de motivatie om veel te doen, dan is het goed om toch te letten op je voeding. Probeer altijd gevarieerd te koken met producten die in het seizoen zijn. De winter is namelijk het ideale moment voor stoofpotten, wintersoepen, stamppotten en comfort food. Het voordeel is dat je hier altijd grote porties van kan maken en er dus meerdere dagen van kan eten.

Vitamines in de winter

Hoewel het niet per se nodig is om multivitamines te slikken als je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, kan het voor sommigen wel handig zijn om bepaalde vitamines te slikken. Dat gaat dan op voor mensen die niet genoeg van een bepaalde vitamine binnenkrijgen en dat dit door een huisarts is vastgesteld. Daarnaast zijn er sommige groepen waarvoor het altijd goed is om supplementen te gebruiken.

Dat gaat dan vaak om vitamine D. In de winter helpt de zon in ons land niet bij het aanmaken van vitamine D door de huid. Hoewel velen teren op een gezonde voorraad van de zomer, zijn er verschillende groepen die op doktersadvies het heel jaar door vitamine D moeten slikken. Voor hen is het dan ook aan te raden dit te doen.

Variatie

Naast dat ontspannen, goed slapen en minimaal 150 minuten per week bewegen goed zijn tegen de winterdip, is gezond eten dus belangrijk. Doe dit met groenten en fruit van het seizoen en volgens de Schijf van Vijf. Vind je het lastig om te variëren, soms zijn kleine aanpassingen op de lange termijn heel goed. Dus stap over op volkoren producten, wissel vlees eens in voor een plantaardige variant of maak van je groenterestjes heerlijke soep.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies