Bijna helft Nederlanders past eetgewoontes aan door crisis

Bijna helft Nederlanders past eetgewoontes aan door crisis

Vorig artikel Volgend artikel

Hoewel het Voedingscentrum tijdens de coronacrisis met een onderzoek naar buitenkwam waaruit bleek dat het eetgedrag van Nederlands niet echt veranderd was, blijkt dat toch iets anders te zijn. Veel consumenten zijn online boodschappen gaan doen, zijn juist meer lokaal gaan kopen of voor het gemak maaltijdboxen gaan bestellen.

Het lijkt erop dat supermarkten als Albert Heijn en Jumbo met het snel versoepelen van maatregelen zichzelf in de vingers hebben gesneden. Maaltijdboxleverancier HelloFresh deed onderzoek naar welke impact de maatregelen hebben gehad op de eetgewoontes van Nederland. Algemeen kan gezegd worden dat bijna de helft van de Nederlanders die heeft aangepast tijdens de lockdown.

Routines doorbroken

De meest opvallende resultaten uit het onderzoek: 70% van de Nederlanders heeft zijn boodschappenroutine aangepast, gemiddeld wordt er 10 minuten langer aan tafel gezeten dan ten opzichte van 2019 en de helft van de ondervraagden vindt dat thuis koken helpt bij het maken van gezondere keuzes.

Het lijkt er sterk op dat boodschappen doen voor de nabije toekomst toch wel blijvend veranderd is. Waar het voorheen makkelijk was om zonder nadenken even snel naar de supermarkt te gaan, plannen nu de meeste mensen vooraf hun bezoek. Door 53% wordt minder vaak boodschappen gedaan en als ze gaan wordt er meer ingeslagen. Inmiddels doet een derde van de respondenten vaker online boodschappen en twintig procent van de Nederlanders heeft in die periode helemaal de supermarkten vermeden.

Aangepaste eetgewoontes

Naast het boodschappen doen hebben de maatregelen ook invloed op hoe men in de keuken te werk gaat. Bijna 44% van de ondervraagden heeft de eetgewoontes aangepast. Zo wordt er door 40% meer thuis gekookt en door 66% wordt gemiddeld 20 minuten doorgebracht aan tafel met het gezin. Dat is een stijging van gemiddeld 10 minuten ten opzichte van 2019.

Dat de veranderde routines alleen maar positief zijn, is helaas niet waar. Want zo’n 34% snackt meer en 26% meer gaan snoepen. De neiging om thuis comfort food te maken is gestegen naar 21%. Toch is het wel positief natuurlijk om te zien dat 38% juist door de crisis pogingen heeft ondernomen om gezonder te eten en dat 51% het gevoel heeft dat thuis koken helpt bij het maken van gezondere keuzes.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies