De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
In het eerste kwartaal van dit jaar heeft maaltijdboxleverancier HelloFresh een omzetgroei van 66,4% gerealiseerd. Dat komt neer op 699, 1 miljoen euro. Vorig jaar werd het eerste kwartaal met een negatief resultaat van 26,1 miljoen euro afgesloten.
Uit de cijfers blijkt dat HelloFresh in het eerste kwartaal van 2020 meer dan 111 miljoen maaltijdpakketten afleverde. Het aantal klanten die pakketten afneemt bij het bedrijf steeg met 68,4% naar 4,18 miljoen. De versnelling van de vraag en groei kwam met name in maart door de gevolgen van de huidige crisis.
Gemak
De omzetgroei van HelloFresh, het vastlopen van de bezorgtijdstippen voor boodschappen van Albert Heijn en Picnic en het eerder van start gaan van eerste online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot laat zien dat we door de coronacrisis tóch anders omgaan met het doen van boodschappen, terwijl dit uit onderzoek van het Voedingscentrum niet bleek.
Minder verspilling
Naast dat het fijn voor het bedrijf zelf is dat er meer geld binnenkomt, betekent het ook minder voedselverspilling. Uit het duurzaamheidsrapport van 2019 bleek dat op het traject van producent naar maaltijdbox in de Benelux minder dan 0,3% wordt verspild. In vergelijking met zelf boodschappen doen is wereldwijd de gemiddelde verspilling van een huishouden 21% lager.
Ook zijn er meer mensen nodig bij het bedrijf om aan de grotere vraag te voldoen naar de maaltijdboxen. Wereldwijd heeft HelloFresh tijdens de crisis drie miljoen euro aan voedselbanken gedoneerd. Die donatie bestaat uit 170.000 euro aan financiële steun en de rest zijn bijdragen in voedsel.