Geen Coca-Cola als je niet recyclet

Geen Coca-Cola als je niet recyclet

Vorig artikel Volgend artikel

De grote marketingcampagne deze zomer van Coca-Cola is dit jaar helemaal gefocust op recyclen. Het thema ‘Let’s not waste the Summer’ van het frisdrankmerk legt deze zomer de nadruk op het belang van recycling.

‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’ is een gewaagde spreuk en standpunt om in te nemen voor een commercieel bedrijf, maar het pas in de wereldwijde trend van bedrijven die schijnbaar hun verantwoordelijkheid pakken.

Dat sluit aan bij de duurzaamheidsambitie van het bedrijf. De grootste slag die het kan slaan is op het gebied van verpakkingsmateriaal. In 2025 wil Coca-Cola alle verpakkingen die het gebruikt terughalen voor hergebruik. Op dit moment zijn alle eigen PET-flessen van het frisdrankmerk al voor de helft gemaakt van gerecycled plastic.

Gedurfde campagne

In juni werd de marketingcampagne vrij opvallend afgetrapt. In Amsterdam dook op de gevel van een pand op de Albert Cuypmarkt een levensgroot doek op waarop de eerder genoemde spreuk stond. Daan Berendsen, marketingmanager van het bedrijf, vindt het een gewaagde campagne: “Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort.”

Aan de campagne hangt ook een website: helpusrecycleandwin.nl. Daarop kunnen consumenten vanaf juni tot de laatste week van september dagelijks duurzame prijzen winnen. Het enige wat daarvoor gedaan hoeft te worden is een foto maken van de verpakking (plastic fles, glazen horecafles of blikje) en hun locatie doorgeven. Slimme technologie zorgt er daarna op basis van machine learning voor dat je product herkend wordt.

De website geeft ook gerichte informatie over de beste manier om de verpakking in te leveren in de gemeente waar je op dat moment bent. Ook krijg je via de site te horen of je een van de dagelijkse prijzen hebt gewonnen.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies