Consumenten willen minder zout en suiker in producten

Consumenten willen minder zout en suiker in producten

Vorig artikel Volgend artikel

Het nieuws dat consumenten om de tuin worden geleid door voedselproducenten blijft keer op keer terugkomen. Niet voor niets dat het programma Keuringsdienst van Waarde al jaar en dag op tv is. Tegenwoordig wil iedereen precies weten wat ze eten, maar door verhullend taalgebruik is niet altijd duidelijk of ergens suiker of zout in zit. Vandaar dat de app Soosee zo’n uitkomst is.

Een nieuw panelonderzoek van de Consumentenbond sluit daar ook op aan. Daaruit blijkt dat consumenten willen dat fabrikanten minder suiker en zout toevoegen aan hun producten. Daarom roept de Consumentenbond staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op om ambitieuzere plannen op te stellen voor productverbetering.

Verandering

Hoewel er vanuit de frisdranksector nog positief nieuws klonk over het voorlopen op de doelen uit het Preventieakkoord, blijkt dat nog lang niet genoeg. Van de respondenten vindt maar liefst 91% (!) dat er minder suiker en zout toegevoegd moeten worden aan verpakte voedingsmiddelen. Meer dan driekwart vindt dat producenten verplicht moeten worden om minder zout en suiker toe te voegen.

Voorstel

Kortgeleden heeft de staatssecretaris verschillende voorstellen gedaan voor de aanpak voor gezondere voedingsmiddelen. Hoewel de Consumentenbond het een goede stap vindt dat het ministerie productverbeteringen niet langer overlaat aan de fabrikanten zelf, moet er nog veel gebeuren. Volgens de bond gaan de voorstellen van de staatssecretaris niet ver genoeg en is actie vereist.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies