Waarom het maar niet wil vlotten met plantaardige vleesvervangers

Waarom het maar niet wil vlotten met plantaardige vleesvervangers

Vorig artikel Volgend artikel

Er was een tijd dat het aantal vleesvervangers in de supermarktschappen vrij gering was en maar uit twee of drie merken bestond. Met een beetje smakeloze en inspiratieloze producten als gevolg. Inmiddels puilen supermarkten uit met plantaardige vleesvervangers, maar toch lijkt de klad er ingekomen te zijn. Wat is er gebeurd?

De laatste tijd komen een deel van de bekendere bedrijven op het gebied van plantaardige vleesvervangers niet al te positief in het nieuws. De een moet aardig wat werknemers ontslaan, de ander krijgt de producten niet verkocht en weer een ander heeft moeite ermee om de producten ook gezonder voor de mens zelf te krijgen en niet alleen de natuur.

Roerige tijden

Dat maakt het roerige tijden, terwijl allerlei experts gouden bergen beloofden. Waar veel bedrijven begonnen als wereldverbeteraars en zich uitsluitend op mensen met een vegetarisch of plantaardig eetpatroon, richten ze zich inmiddels allemaal op de flexitariërs. Een verstandige zet, want veel mensen willen bewuster met vleesconsumptie omgaan.

Eerste innovaties

Dat waren dan ook de consumenten die enorm enthousiast werden van de upgrade van de groenteburgers in de vorm van plantaardige burgers die op echt vlees leken. Hoewel er aardig wat kwaliteitsverschil was en is, deden en doen de burgers van Beyond Meat het enorm goed. Die doen eigenlijk alles wat een ‘normale’ burger in de pan ook doet. Daarnaast doet hij qua textuur, structuur en smaak niet onder. Nog altijd een van mijn persoonlijke favoriete plantaardige burgers.

Stagnatie

Toen deze en andere plantaardige burgers steeds meer ingeburgerd raakten bij consumenten en supermarkten, kwam de klad erin. Het aantal verschillende merken plantaardige vleesvervangers in de supermarkt is inmiddels echt veel. Daarom zijn consumenten steeds meer gaan kijken naar de verschillen tussen de producten en steeds meer begon het op te vallen dat de producten goed waren voor het milieu, maar minder goed voor de mens zelf.

Niet vreemd dat supermarkten vaak met plantaardige producten blijven zitten. Al heeft dat ook te maken met afspraken van verplichte afname om zo een bepaald procent aan vegetarische en plantaardige producten in het assortiment te hebben.

Het nieuwe vlees

Vorig jaar dook ineens het nieuwe vlees op van Redefine Meat. Er kwam landelijk rumoer door omdat Loetje hun 3D-geprinte biefstuk op de kaart had staan. Waar de verontwaardiging in het land groot was, was bij mij de nieuwsgierigheid groot.

Gelukkig heb ik zo Marco Pierre White mogen ontmoeten én de producten in gerechten van topchef Ron Blaauw mogen proberen. Bijzonder om te zien hoe ze vooral qua textuur en structuur helemaal niet onder doen voor echt vlees.

Volgende stap

Alleen worden de producten nu in restaurants en groothandels uitgerold. Heel interessant voor chefs om mee te experimenteren, maar het worden zo geen producten die de consument zelf koopt en thuis mee gaat aan de slag gaat. Dat maakt het op het gebied van toegankelijkheid wel wat moeilijker. En helaas blijft ook voor Redefine Meat het manco: er is niet duidelijk wat er allemaal precies qua ingrediënten in de producten zit.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies