14 soorten groenten en fruit waarvan je niet aankomt

14 soorten groenten en fruit waarvan je niet aankomt

Vorig artikel Volgend artikel

Laten we gelijk met de disclaimer beginnen en algemene houvast in het leven: overdaad schaadt. We delen in dit artikel 14 soorten groenten en fruit die weinig zetmeel, calorieën en juist veel water en vezels bevatten. Die kun je zonder schuldgevoel eten, want je komt er niet van aan.

Voedsel zonder calorieën bestaat niet, toch zijn er soorten voeding waar je niet van aankomt. Dat zijn overwegend fruit en groenten die weinig tot geen zetmeel bevatten. De reden dat je er niet van aankomt is omdat ze overwegend uit water bestaan, weinig calorieën bevatten en vezelrijk zijn waardoor je een vol gevoel krijgt en blijft houden.

Lijst met groenten en fruit

Het zijn tevens ook wel goede dorstlessende producten voor als het warmer weer is. Veel van de groenten en fruit zitten vol vitamines, antioxidanten en andere voedingsstoffen die goed voor je gezondheid zijn. Maar zoals al aangehaald: overdaad schaadt!

Boerenkool

Het is niet voor niets dat dankzij allerlei foodguru’s boerenkool ineens gebombardeerd werd als superfood. Want 250 gram boerenkool bevat ongeveer 33 calorieën. Een normaal portie bevat drie gram eiwit en 2,5 gram vezels. Daarnaast bevat boerenkool ook omega 3-vetzuren.

Bloemkool

Om even bij de kolen te blijven: een portie bloemkool bevat ongeveer 25 calorieën. Zit vol met antioxidanten en fytochemicaliën, die allebei helpen bij het bestrijden van chronische ziekten en is een bron van foliumzuur, vezels en vitamine C.

Honingmeloen

Een portie honingmeloen bevat iets meer calorieën (64), dan een normale meloen. Dat komt door de 14 gram natuurlijke suikers in de vrucht. Honingmeloen bevat koper (goed voor je huid) en meer dan de helft dagelijks aanbevolen vitamine C.

Sla

De meeste soorten sla, van romaine tot ijsberg, bevatten slechts 10 tot 20 calorieën per portie. Op het gebied van eiwitten heb je er niks aan, maar qua vitamines en voedingsstoffen als foliumzuur, ijzer en vitamine A en C juist wel.

Selderij

Wat selderij op dit gebied helemaal top maakt; het bestaat voor 95% uit water. Dat zegt verder niks over de voedingsstoffen, want het bevat: kalium, foliumzuur, vezels en 30% van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine K. En het allerbeste? Slechts 6 calorieën per portie.

Selederij

Aardbei

Dit is misschien het beste nieuws aan het begin van de zomer; een portie aardbeien bevat ongeveer 50 calorieën. Daarbij zitten ze vol met kalium, vezels en vitamine C. Je zou het misschien niet zeggen maar in een portie aardbeien zit meer vitamine C dan in een sinaasappel.

Bosbes

Als het op fruit aankomt, vind je in bosbessen het hoogste gehalte aantal antioxidanten. Een portie bosbessen bevat 14% van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels en slechts 85 calorieën.

Sinaasappel

Nu je tot hier bent gekomen weet je dat aardbeien per portie meer vitamine C bevatten dan één sinaasappel. Neemt natuurlijk niet weg dat het vitamine C-gehalte hoog is. Een middelgrote sinaasappel bevat ongeveer 80 calorieën. Pro-tip: het witte spul onder de schil, het merg, is eetbaar en bevat veel vezels.

Komkommer

Dat komkommers voor het grootste deel uit water bestaan, verrast niemand. In de zaten en de schil zitten de meeste voedingsstoffen, waaronder vezels en vitamine A. Een portie komkommer bevat maar 16 calorieën.

Komkommerss

Meloen

Zoals al te lezen viel hierboven is een meloen veelzijdig stuk fruit. Hij bestaat voor 90% uit water waardoor er maar 55 calorieën per portie te vinden is. Ook bevat een meloen veel bètacaroteen, kalium en vitamine A en C.

Tomaat

Tomaten zijn vezelrijk en een bron van vitamines. Zo zitten er vitamine A, C en B2 in, net als foliumzuur, chroom, kalium en vezels. Een middelgrote tomaat bevat ongeveer 25 calorieën.
Tomaten bevatten weinig calorieën, maar bevatten veel vitamines en vezels.

Broccoli

Een andere grote bron van vezels en vitaminen is broccoli. Als je broccoli stoomt of rauw eet is hij het meest voedzaam. Gestoomd bevat een portie ongeveer 20% van je dagelijkse hoeveelheid vezels en maar 31 calorieën. Vitamine A, C, E en K vind je er allemaal in terug.

Bramen

Bramen zijn een andere veelzijdige fruitsoort. Net als andere bessen zijn bramen rijk aan vitamine C en antioxidanten. Verder zijn bramen goed voor je spijsvertering en bevatten ze per portie 62 calorieën.

Grapefruit

In veel diëten duiken grapefruits op als fruit dat je wel kan eten. Dat heft te maken met de vele vezels en vitaminen die er in grapefruits zitten. Een halve grapefruit bevat 50 calorieën en zit vol vitamine C en foliumzuur.

Grapefruit
Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies