Is het gezond om iedere dag meerdere koppen koffie te drinken?

Is het gezond om iedere dag meerdere koppen koffie te drinken?

Vorig artikel Volgend artikel

Gemiddeld genomen drinkt de Nederlander 4 koppen koffie per dag. Daarmee is het de meest gedronken drank in ons land. Door de coronamaatregelen zijn we daarnaast tijdens het thuiswerken ook steeds meer geld uit gaan geven aan koffie. Is het drinken van meerdere koppen koffie wel zo gezond en waar moet je op letten?

Naar de gunstige effecten van koffie is al veel onderzoek gedaan, ook in ons eigen land. Zo concludeerde de Gezondheidsraad in 2015 dat er verschillende gunstige effecten kleven aan het drinken van meerdere koppen koffie per dag. Bij 2 tot 4 wordt het risico op hartziekten en beroerte met 10% verlaagd en bij 5 koppen is het risico op diabetes type 2 zelfs 30% lager.

Vier koppen koffie

Het Europees bureau voor voedselveiligheid kwam in 2015 tot de conclusie dat het drinken van vijf koppen koffie schadelijk is voor de gezondheid. In 2017 verscheen er een grootschalige studie in Annals of International Medicine waaruit bleek dat drie kopjes koffie per dag ervoor kunnen zorgen dat je langer leeft. In het onderzoek kwam naar voren dat de koffiedrinkers een verkleind risico vertoonden op het krijgen van bepaalde soorten kanker en hart- en vaatziektes.

Met al deze studies in het achterhoofd heeft Het Voedingscentrum het advies geformuleerd dat meerdere koppen koffie op een dag geen kwaad kan, zolang het er maar niet meer dan vier zijn. Daarbij is uitgegaan van filterkoffie. Voor koffie uit de volautomatische espressomachine geldt een maximum van 3, voor koffie uit cups wordt maximaal twee koppen aangeraden en voor koffie uit de cafetière (of French press) wordt het zelfs aangeraden om niet meer dan één kop te drinken.

Cafestol en cafeïne

We weten allemaal dat in koffie cafeïne zit en dat dit een oppeppende werking heeft. Naast cafeïne zit in koffie ook cafestol en dat goedje wordt er door goed te filteren voor het grootste gedeelte wel uitgehaald. Bij filterkoffie en koffiepads heb je hier dus weinig last van. Maar als dit niet goed gebeurd, dan krijg je er dus meer van binnen. Niet best, want deze stof kan verhoging van cholesterol in de hand werken.

Cafeïne uit twee koppen koffie per dag heeft een stimulerende werking waardoor het gevoel van vermoeidheid afneemt. Daarbij heeft het dan ook nog een gunstig effect op je geheugen, alertheid en motivatie. Krijg je teveel cafeïne tot je, dan heeft het juist een negatief effect waardoor je prikkelbaarder bent, hoofdpijn krijgt en hartkloppingen krijgt.

Conclusie: filterkoffie is het meest gezond en daar kun je maximaal vier koppen van drinken. Maak je koffie via andere zetmethodes dan ligt het maximum op 2 a 3 koppen.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies