Bier met minder alcohol steeds meer verkocht

Bier met minder alcohol steeds meer verkocht

Vorig artikel Volgend artikel

Er is een duidelijke trend zichtbaar als het gaat om bier met minder alcohol. Nederlanders drinken het steeds vaker en zelfs op het Oktoberfest wint het terrein. Dat blijkt nu ook uit onderzoek van Nielsen onder supermarkten. Het verkochte biervolume van bier met een alcoholpercentage tussen de 3,5 en 5,5% is met bijna vijftien procent gedaald.

In 2009 was 95% van het verkochte bier in supermarkten tussen de 3,5 en 5,5% alcohol. Inmiddels is dat percentage gedaald naar 81,2%. Dat is een forse daling die wordt verklaard door de opmars van alcoholvrij en laag alcoholische pils en speciaalbieren.

Radler

Die opmars is ingegeven doordat er in Nederland Radler op de markt kwam en mensen het daadwerkelijk gingen drinken. In 2013 werd Radler 2.0% geïntroduceerd en een jaar later kwam de 0.0% op de markt. Deze twee biervarianten zijn de katalysator geweest van het drinken van bier met minder alcohol.

De afgelopen jaren daalt het afzetvolume van de laag alcoholische Radler. Sinds 2018 wordt er zelfs meer alcoholvrije Radler verkocht. Al lijkt die gepiekt te hebben en qua volume niet meer te groeien. Dat heeft te maken met de opkomst van zeer diverse alcoholvrije en -arme pils en speciaalbieren. Online is 12,6% van de totale bierverkoop alcoholvrij en in winkels is dit 6,7%.

Warme zomers

Het weer heeft niet geheel onverwachts ook een grote invloed op de verkoop van deze bieren. Als het warmer wordt, dan stijgt de verkoop. Komt de temperatuur boven de 25 graden, dan wordt er in die week het dubbele volume van een gemiddelde week verkocht. Wat heel opvallend is; de laatste twee weken van het jaar zijn ook piekmomenten.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.