Pink IPA van BrewDog,  een biertje dat goedkoper is voor vrouwen

Pink IPA van BrewDog, een biertje dat goedkoper is voor vrouwen

Vorig artikel Volgend artikel

BrewDog, een onafhankelijke craft beer brouwer, is de strijd aangegaan tegen seksistische marketing in de bierindustrie, en het wereldwijde salarisgat dat nog altijd bestaat tussen mannen en vrouwen.

Pink IPA

Daarom brengen ze vanaf morgen (donderdag 8 maart) een speciaal ‘bier voor vrouwen’ op de markt, genaamd Pink IPA. Pink, de naam zegt het eigenlijk al, zal te herkennen zijn aan het roze etiket dat verder bijna identiek is aan die van Punk. Een knipoog naar de luiheid van de industrie als het gaat om hun marketinginspanningen richting vrouwelijke bierliefhebbers. Het bier in de fles is overigens identiek aan het meest verkochte biertje van BrewDog: Punk IPA, maar is goedkoper voor vrouwen - of voor mensen die zich voordoen als vrouw - die het bestellen in een horecagelegenheid of een slijter, zolang de voorraad strekt.

Verschil

Hiermee hoopt BrewDog uit te lokken dat mensen vraagtekens zetten bij het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen. BrewDog doneert 20% van de omzet tussen 8 maart en 5 april aan goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid. De Pink IPA zal verkrijgbaar zijn in Zuid-Korea, Ierland, Duitsland, Spanje en Nederland.

1520004231pinkcrop31of1
Dat het salarisgat tussen mannen en vrouwen die hetzelfde werk doen nog steeds een issue is in 2018, geeft aan dat er vooral veel over is gesproken maar onvoldoende actie is ondernomen om deze ongelijkheid weg te werken. Met Pink willen we een statement maken. We willen verandering aanjagen door het voor meer vrouwen mogelijk te maken om hun stem te laten horen. Vrouwen maken een klein - maar steeds groter wordend - percentage uit van mijn ‘peers’ in de bierindustrie. Met Pink hopen we meer vrouwen te mogen verwelkomen in de wereld van craft bier.
- Sarah Warman, BrewDog’s global head of marketing
De bierindustrie heeft de plicht om een afspiegeling te zijn van de mensen die bier drinken. In de praktijk betekent dit dat we actief werken aan een werkomgeving die zich afzet tegen seksistische marketing en stereotypering. Pink IPA is onze oproep naar brouwers en bierliefhebbers om deze uitdaging aan te gaan en het imago van bier voorgoed te veranderen.
- Tanisha Robinson, BrewDog’s CEO in Amerika.
1520324119JN_180305_Brewdog_Pink_PRINT_6439

BrewDog

BrewDog’s aanpak om het salarisgat tussen mannen en vrouwen te dichten, erkent de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de STEM sectoren (wetenschap, technologie, onderwijs en wiskunde). Daarom gaat een vijfde van de opbrengst van Pink IPA naar doelen die zich hierop richten:

  • The Women’s Engineering Society (WES) - een professioneel netwerk van vrouwelijke engineers, wetenschappers en technici die jonge vrouwen inspireren en aanmoedigen om zich in deze sectoren te ontwikkelen.
  • 9to5 is een Amerikaanse organisatie, opgericht door vrouwen, die zich inzet voor rechten van vrouwen op de werkvloer en misstanden op de publieke agenda zet. De organisatie werkt samen met benadeelde vrouwen aan het verbeteren van de werkomstandigheden.

Op de eigen site van Brewdog is meer informatie te vinden over dit wereldwijde issue, oorzaken en initiatieven om het salarisgat te dichten.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies