Voor het vierde jaar op rij: supermarkten sjoemelen met kassabon

Voor het vierde jaar op rij: supermarkten sjoemelen met kassabon

Vorig artikel Volgend artikel

Het is voor het vierde jaar op rij raak: supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus maken nog steeds fouten op de kassabon. De prijzen op het schap en aan de kassa verschilt nog steeds heel vaak en zo goed als altijd in het nadeel van de consument. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond die de supermarkten inmiddels aansprakelijk stelt voor de foute prijzen aan de kassa.

Vorig jaar bleek voor het derde jaar op rij dat supermarkten de fout in gingen, ze beloofden beterschap maar ondanks deze toezeggingen blijkt uit het nieuwe onderzoek dat de prijs van 1 op de 6 gekochte aanbiedingen aan de kassa nog steeds niet klopt. De bond is hier totaal niet over te spreken en komt in actie.

Bonnen kloppen niet

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, over het gesjoemel: “Vorig jaar hebben we hierover uitgebreid gesproken met Albert Heijn en Jumbo, en ook Plus beloofde beterschap. Maar de bonnen kloppen nog steeds niet. Dit vinden wij onacceptabel en beslist onrechtmatig. En miljoenen gezinnen komen al nauwelijks rond door onder andere de flink stijgende prijzen in de supermarkten.

Daarom hebben wij de supermarkten gesommeerd te stoppen met hun onrechtmatig handelen en de problemen voor 30 juni 2023 op te lossen. We stellen ze ook aansprakelijk voor de schade van consumenten door de foute – veelal hogere – prijzen aan de kassa’s. Ook hebben we het onderzoek op hoofdlijnen besproken met de toezichthouders. En als het nodig is, schromen we een juridische procedure niet.”

240 aanbiedingen

De bond controleerde per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen, verspreid over 8 filialen in verschillende steden. Bij Albert Heijn kwam 13% van de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de bon. Bij Plus was dat 15% en bij Jumbo zelfs 20%.

Vaak gaat het fout bij aanbiedingen uit koelingen en bij producten uit kartonnen actiedisplays die in het gangpad staan. Maar ook aanbiedingen van de groenteafdeling en op kopstellingen komen vaak niet overeen met de prijs bij de kassa.

Geld terug

Bij Jumbo krijgen klanten al langer een product gratis als de prijs aan de kassa afwijkt van de prijs op het schap. En ook Albert Heijn doet nu deze belofte. Molenaar over deze coulance: “Dat lijkt misschien een aardige geste, maar het lost het probleem niet op. De supermarkten schuiven daarmee de verantwoordelijkheid alleen maar af op hun klanten.

Die moeten de bon dan altijd controleren en bij fouten zelf actie ondernemen. Een hoop gedoe dus. Consumenten moeten er gewoon vanuit kunnen gaan dat hun kassabon altijd klopt.”

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies