Veel meldingen over krimpflatie, blijkt grote ergernis onder consumenten

Veel meldingen over krimpflatie, blijkt grote ergernis onder consumenten

Vorig artikel Volgend artikel

Het is voor consumenten een bijzondere tijd waarin dagelijkse boodschappen alleen maar duurder worden, met afgelopen week nog bloemkool in het nieuws. Een biertje in de kroeg of tijdens carnaval was nog nooit zo duur. En steeds meer mensen zijn zich bewust van shrinkflation, of in het Nederlands krimpflatie. We schreven er vorig jaar al over, maar inmiddels zijn er bijna 1.000 klachten binnengekomen bij de Consumentenbond over het idee ‘minder voor meer’.

De bond heeft het meldpunt Eerlijk in het leven geroepen waar inmiddels 1.500 meldingen binnen zijn gekomen, daarvan hadden er 900 te maken met krimpflatie. Dit is eigenlijk gewoon een prijsverhoging, er zit immers minder in een verpakking terwijl de prijs niet daalt. Daarom roept de Consumentenbond fabrikanten en supermarkten op om hier transparant over te zijn.

Minder voor meer

Bij het meldpunt werd Karvan Cévitam het meest genoemd, ongeveer 400 keer. De flessen siroop gingen van 750ml naar 600ml terwijl de prijs maar met 10 eurocent daalde. Per 100ml betalen consumenten daarom 22% meer.

In een kuipje Gouda’s Glorie Volle Pond zit nog maar 500 gram in plaats van 600 gram. Maar de prijs steeg van €1,85 naar €2,49, een prijsverhoging van 62% per 100 gram. En in een zak Hema Koffiepads zitten nog maar 40 pads in plaats van 46. Terwijl de prijs omhoog ging van €3,00 naar €3,50, een stijging van 34% per koffiepad.

Minder voor hetzelfde

Bij andere producten bleef de prijs hetzelfde, terwijl de inhoud daalde. Zo ging een zak Lay’s Chips van 225 gram naar 200 gram, Verkade Nobo Sprits van 200 gram naar 150 gram en Swiffer Vloerdoekjes van 40 naar 34 doekjes in een doosje. Krimpflatie komt overigens niet alleen voor bij A-merken. De Consumentenbond kreeg ook meldingen over huismerkproducten zoals de borrelhapjes en tapas van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus.

Niet eerlijk

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, over het verschijnsel en de meldingen: “De honderden meldingen laten zien dat consumenten de heimelijke prijsverhogingen oneerlijk vinden. Daarom vragen wij aan de Autoriteit Consumenten & Markt om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken.

Als er extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking. Dus ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten. Dan zijn consumenten in ieder geval gewaarschuwd.”

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies