Nieuws03.04.2019

Supermarkten verhogen prijzen opnieuw


Zodat ze eindigen op een 9

Op 1 januari van dit jaar ging het lage BTW-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dit had logischerwijs tot gevolg dat onze boodschappen duurder zijn geworden. Supermarkten hebben de afgelopen maanden de prijs zelfs nog iets verder omhoog geschroefd. Na de BTW-verhoging eindigde de prijs van veel producten niet meer op het psychologisch gunstige eindcijfer 9. Daarom deden veel supermarkten nog een paar cent bovenop de prijs, zodat deze nu weer ‘netjes’ op eindcijfer 9 eindigt.

De website IPV (In Prijs Verhoogd) doet onderzoek naar prijzen en prijsontwikkelingen bij de supermarkten in ons land. Dagelijks doen zij meer dan 3,5 miljoen prijsmetingen bij onder andere supermarkten.

<em>Bron: IPV data<\/em>
Bron: IPV data

Prijzen supermarkten verhoogd

Na de BTW verhoging eindigden veel prijzen in supermarkten op een ander eindcijfer dan we als consument gewend zijn. De winkels vinden het niet prettig als een groot deel van de producten niet op een 9 eindigt. Dus het lag in de lijn der verwachting dat de prijzen werden bijbesteld. Eind maart eindigt een groot deel van de prijzen dan ook weer op een 9, zoals je kunt zien in bovenstaande grafiek van IPV data.

Het psychologische effect van eindcijfer 9

In een interview met NOS vertelde IPV meer over wat het eindcijfer 9 nu zo aantrekkelijk maakt voor de consument. Als een prijs eindigt op een 9, komt een product aantrekkelijker over. We trappen daar allemaal in, want zo lijkt het alsof je een goede deal sluit. € 2,99 voelt immers niet als € 3,-. Een dubbele 9 heeft trouwens helemaal een groot effect. Supermarkten prijzen hun producten dus heel graag eindigend op een 8 of 9. De Albert Heijn bouwt daar zelfs campagnes omheen: Route 99.

Langzaamaan stellen de supermarkten nu dus weer hun prijzen bij zodat deze eindigen op een 9. Gemiddeld gezien zien we het eindcijfer 9 terug bij 70 procent van de producten. Na de BTW-stijging was dit nog maar bij 30 procent van de supermarktproducten het geval. Nu worden deze dus weer aangepast en kost een pak koekjes geen € 1,42 meer zoals dat na de BTW aanpassing het geval was, maar € 1,49.

Albert Heijn heeft inmiddels weer 47% geprijsd op eindcijfer 9 (dit was 68% voor de BTW-stijging), Jumbo zit nu op 36%. De Vomar liet zich niet uit het veld slaan door de verhoging in januari en heeft zelfs meer producten eindigend op een 9 dan in december 2018.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Supermarkt

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

De thuisbezorgers van Uber Eats komen met verrassend nieuws. Uber Eats en de supermarktketen Amazing Oriental hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd waarbij in een aantal steden nu authentieke Aziatische producten k...

Nieuws28.07.2024

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Kerst is dé tijd om helemaal uit te pakken: mooie cadeaus, een grote kerstboom en natuurlijk lekker eten! Het klassieke driegangendiner is natuurlijk erg leuk, maar misschien dat je zin hebt in iets nieuws. Zo kan je bi...

Recepten13.11.2023

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Maarten van Ooijen (ChristenUnie), is de afgelopen weken bezig met proefballonnen in de week leggen, waaronder: volledige drooglegging van sportkantines, een verbod op de verkoop van...

Nieuws29.06.2023

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

In Nederland nemen we de strijd tegen voedselverspilling zeer serieus. Dat heeft al heel veel goeds opgeleverd en zo leren we ook steeds meer over wanneer voedsel écht niet meer goed is. Alleen is er een seizoen dat wat...

Food21.06.2023

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Niet zo heel lang geleden kwam ik al met de tip om over de grens boodschappen te doen. Dit was mede ingegeven doordat Frankrijk maatregelen aankondigde om de prijzen van boodschappen te helpen verlagen en de Belgische mi...

Nieuws18.06.2023

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Het is inmiddels een thema waar we op Eatly veel over schrijven: boodschappen die duurder en duurder en duurder worden. Uit alle cijfers blijkt het inmiddels en het laatste onderzoek van de Consumentenbond stemt ook niet...

Nieuws31.05.2023

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Online supermarkt Crisp heeft weer een nieuwe smaakmaker en dit keer is het culinair duo ‘Vrouw met de Baard’. Via de Crisp-app is het recept uit kookboek Jiwa van Carl & Mas voor Ajam Setan exclusief verkrijgbaar. H...

Food25.05.2023

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas. Of ja, inmiddels is die flitsbezorger overgenomen door het Turkse Getir en daar gaat geen samenwerking mee opgestart worden. De familie Van Eerd die eigenaar is van supermarkt...

Nieuws25.05.2023

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir