Shrinkflation: minder voor meer bij de supermarkt

Shrinkflation: minder voor meer bij de supermarkt

Vorig artikel Volgend artikel

Het fenomeen shrinkflation ofwel krimpflatie bestaat al jaren en houdt in: je betaalt dezelfde prijs voor een product, maar er zit minder in de verpakking. Eerder deze week kwam er dankzij een oplettende Twitterraar weer even de focus op te liggen. Hij kwam erachter dat in de verpakking zelfrijzend bakmeel geen 500 maar 400 gram in zat, wel natuurlijk voor dezelfde prijs.

Niemand kan het ontgaan zijn dat de prijzen van zo goed als alles flink aan het stijgen zijn en op sommige gebieden zelfs de pan uit rijzen. Fabrikanten van producten die in de supermarkt liggen proberen daar al jaren met een ‘slim foefje’ zich enigszins aan te onttrekken. De Consumentenbond houdt het met een scherp oog in de gaten net als oplettende consumenten.

Krimpflatie

Een van hen, Gert-Jan Boer, was zo verbaasd over wat hij zag dat hij zijn onvrede op Twitter zette. Aan een foto van de identieke pakken zelfrijzend bakmeel voegde hij de tekst toe: “Hoe sneaky de prijs verhogen zonder te prijs echt te verhogen…” Dat bleek een bron van inspiratie want in de reacties kwamen allerlei andere consumenten met eigen voorbeelden.

Eerder onderzoek

De Consumentenbond liet vorig jaar in een onderzoek zien dat van tientallen producten de inhoud was gekrompen. Denk daarbij aan vleeswaren die van 100 naar 80 gram per verpakking gingen, tapasolijven die van 165 naar 150 gram gingen of kaasplakken van 200 naar 150 gram. Krimpflatie is echt én zeker in tijden van prijsstijgingen een geniepige manier van producenten om hier mee om te gaan.

Prijs per kilo

Er is natuurlijk geen enkele supermarkt die deze waren aanprijst met ‘Nu 15% minder voor dezelfde prijs’, maar dat is wel wat gebeurd. De enige manier hoe je hier als consument op kan letten is door op de schapkaarten te kijken. Daar staat namelijk altijd de prijs per kilo op vermeld. Als je die van de vorige keer nog weet, zie je hoe de prijs is gestegen.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies