Ritter Sport wint jarenlange juridische strijd van Milka

Ritter Sport wint jarenlange juridische strijd van Milka

Vorig artikel Volgend artikel

Het hoogste Duitse rechtsorgaan het Bundesgerichtshof heeft de Duitse chocoladefabrikant Ritter Sport het alleenrecht op het produceren van vierkante chocoladerepen laten behouden. Daarmee bekrachtig het een hoger beroep uit 2019 dat diende bij een lagere rechtbank.

Daarmee is een einde gekomen aan een jarenlang juridisch getouwtrek waarbij in 2017 nog de moedermaatschappij van Milka, Mondelēz International in het gelijk werd gesteld. Zij vochten het alleenrecht op het produceren van vierkante repen aan. Ritter liet het daar niet bij zitten, met het hoger beroep in 2019 en de uitspraak van het Bundesgerichtshof tot gevolg.

Vierkante reep

Sinds 1932 maakt Ritter Sport reclame met de slogan ‘vierkant, makkelijk, lekker’ en de ogen van het chocolademerk zijn de vierkanten typerend voor de chocoladerepen dat zelfs zonder merknaam klanten het merk zouden herkennen. Die vierkante vorm heeft het chocolademerk dan ook als merk geregistreerd. Volgens de hoogste rechter in Duitsland wekt chocolade in vierkante verpakking een bepaalde kwaliteitsverwachting bij de consument en alleen Ritter Sport kan die waarborgen.

Overwinning

Het is een belangrijke overwinning voor het Duitse familiebedrijf met een jaarlijkse omzet van 480 miljoen euro. Na de slepende procedure tegen het veel grotere miljardenbedrijf Mondelēz (omzet 21,5 miljard euro) hebben ze nu het alleenrecht om de vierkante repen op de markt te brengen.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies