Overheid moet misleidende verpakkingen aanpakken

Overheid moet misleidende verpakkingen aanpakken

Vorig artikel Volgend artikel

Het begint er steeds meer op dat onze overheid op aandringen van consumenten en belangenorganisaties eindelijk echt iets gaat doen aan misleiding. De Keuringsdienst van Waarde is al jaar en dag op tv en tóch flikken producenten het nog altijd om consumenten om de tuin te leiden. Daar moet volgens de Consumentenbond nu voor eens en voor altijd een einde aan komen.

Het is nog altijd ellende op het gebied van misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen. Volgens de bond dus hoogste tijd voor de overheid om serieuze stappen te nemen. Want op de voorkant van een verpakt product staan vaak aansprekende logo’s, kreten en afbeeldingen die alles behalve een juiste voorstelling geven van de ingrediënten en voedingswaarde. Vandaar dat de Nutri-Score en een app als Soosee zo belangrijk zijn voor de consument.

Actieplan etikettering

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport publiceerde in 2016 het ‘Actieplan Etikettering’ en daar kwam in 2019 een vervolg op. Alleen is dit volgens de Consumentenbond niet genoeg want volgens de organisatie zijn de regels vaag en te vrijblijvend. Dat moet beter kunnen bijvoorbeeld door het Europees te regelen of als Nederland een voortrekkersrol hierin gaat spelen.

Minimale hoeveelheid

We hebben al eerder geschreven over lokingrediënten, suikerclaims en het plakken van ‘ambachtelijk’ en ‘volkoren’ op verpakkingen die overwegend gebakken lucht zijn. Sommige producenten maken het nog bonter door afbeeldingen van fruit op een verpakking te plaatsen terwijl er een heel klein beetje van het fruit in zit. Vandaar dat de Consumentenbond vindt dat er een vastgestelde minimale hoeveelheid in een product moet zitten dat een bepaalde claim doet.

Verse vis

De bond geeft een voorbeeld die de crux van dit alles precies aangeeft. Vaak wordt aangegeven dat je ‘verse vis’ uit de supermarkt niet nogmaals in moet vriezen. Dat heeft ermee te maken dat de ‘verse’ vis ingevroren geleverd wordt en eigenlijk al een reis van minimaal een maand heeft ondergaan. Die kun je dus nooit meer invriezen, maar dat zie je pas ergens op de achterkant van een verpakking.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies