Omzet producten met keurmerk groeit door

Omzet producten met keurmerk groeit door

Vorig artikel Volgend artikel

Een paar maanden geleden bleek uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI dat in 2019 de omzet van producten met een onafhankelijk keurmerk met 26% was gestegen. Inmiddels hebben ze de monitor voor de eerste helft van 2020 gepubliceerd en in die periode is de omzet van producten met een duurzaam keurmerk gestegen met 15%.

In dezelfde periode zijn de supermarktomzetten met 9,6% gestegen dus het valt op dat consumenten de producten met een (duurzaam) keurmerk steeds beter weten te vinden. Het is nog moeilijk vast te stellen welke invloed de pandemie op deze stijging heeft gehad.

Duurzaamheid

Al een hele tijd is er een trend gaande waarin de herkomst van voedsel een steeds belangrijkere rol speelt. Consumenten kopen steeds vaker producten bij speciaalzaken of rechtstreeks bij de boer. Dat lijkt ook zijn weerslag te vinden als je kijkt naar producten bij supermarkten met een keurmerk dat betrekking heeft op duurzaamheid.

Keurmerken

De productgroepen vis, eieren en vlees hebben het grootste aantal keurmerken, maar daar is juist de omzet iets gedaald. Maar juist op het gebied van zuivel, groenten en fruit was er de eerste helft van 2020 een flinke omzetstijging zichtbaar. Dat komt ondermeer doordat reguliere producten al standaard worden vervangen door producten met een keurmerk.

Zo neemt het aandeel verkochte producten met de keurmerken van Fair Trade, UTZ, PlanetProof en Rainforest gestaag toe. Keurmerken voor duurzame visvangst MSC en ASC doen het goed op het gebied van vis in blik, maar op het gebied van verse vis worden er grote stappen gezet. Daarnaast blijven de producten met de keurmerken Beter Leven en Biologisch gelijke tred houden qua omzetgroei met producten zonder keurmerk (9,6%).

Het gehele onderzoek: Monitor Keurmerken Retail (eerste helft 2020).

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies