Voor marktonderzoeksbureau IRI Nederland is het inmiddels mogelijk om de balans op te maken over 2020. Volgens het bureau hebben de Nederlandse supermarkten in 2020 iets meer dan 45 miljard euro omgezet. Ten opzichte van 2019 is dat een toename van 11,2%. Bij die berekening is de 53ste week wel meegenomen, valt die weg dan is de groei 9%.
Uit eerdere cijfers bleek al eerder dat de online supermarkten hun voordeel hebben gedaan met de maatregelen die getroffen werden door de pandemie. Die hebben ook hun uitwerking gehad op de supermarkten. De cijfers die IRI heeft gebruikt voor dit onderzoek bevatten onder meer ook de prijsvechters en de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten.
Prijsvechters
Opvallend is om te zien dat de supermarkten met een breed assortiment marktaandeel hebben gewonnen ten opzichte van prijsvechters zoals Aldi, Lidl en Dirk. Volgens de onderzoekers heeft dit te maken met het feit dat mensen minder vaak boodschappen doen en het liefst alles in een keer dicht bij huis.
Grote ketens
Albert Heijn zag haar marktaandeel groeien met 0,1 naar 34,8%. Voor supermarktketen Jumbo is het marktaandeel met 0,6 toegenomen naar 21,4%. In een eerder artikel werd al het verband gelegd met de uitbreiding van het aantal winkels door de keten. Ook Coop, Plus en Poiesz zagen hun marktaandeel stijgen, terwijl er voor Dirk een kleine daling waar te nemen viel. Prijsvechters Aldi en Lidl verloren daarentegen 0,5 procentpunt marktaandeel ten opzichte van 2019.

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl